5 Whys

2012-11-2114:25:00
Läste precis ett blogginlägg om att misslyckas och att ta sig upp från detta igen. Det är självfallet att inget kan vara perfekt och att saker kommer både lyckas och misslyckas. Så jag tänkte att man kanske kan använda 5 whys för sin träning också? 5 whys eller 3 whys är ett verktyg för att finna grunden till ett problem genom att ställa frågan Why (Varför) 5 gånger.
 
Exempel: Jag kom inte ut och sprang idag.
Varför: Jag hade precis ätit och sedan blev det för sent.
Varför: För jag var hungrig efter jobb.
Varför: Jag hade inte ätit sedan lunch.
Varför: Jag hade inget med mig att äta.
Varför: Jag tänkte inte jag behövde ha mat på dagen på jobb.
 
Så, lösningen till att komma ut och springa efter jobb är att ta med sig mat till jobb att äta innan man slutar. Nu är detta ett sjukt simpelt exempel och en lösning man kommer på utan någon steg-process. Men ni förstår poängen. Nu är inte personlig träning lika komplicerat som industritillverkning men ja.. lite nördig får man väl vara ibland. Kanske kan det hjälpa någon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0