Intervallslöpning bland hundar och skev limbo!

2012-09-2021:44:00
 
Igår kände jag av lite träningsvärk i benen efter mitt 5 km pass, gött att det tog så pass men det är rätt så intensiv löpning när man försöker ge extra mycket. Så planen för idag var egentligen att springa ett långpass i lugnt tempo så man gör det i god tid innan loppet nästa helg men som vanligt blir planerna annat (nästan). Långpasset är flyttat till lördag och idag blev det intervaller på lite kuperad bana ute i ett naturområde med lite varierande distanser och stigar.
 
Jag körde ut och började med uppvärmning på 3 km med snittempo på 4:47 min/km. Fick igång kroppen, blev varm och musklerna lite mjukare. Det är kallt ute så hade mina R90 byxor på mig och tillhörande väst (jacka med armarna borttagna). Lite för varmt till en början men sen blev det lite svalare, runt 11 grader så perfekt klädsel senare delen av passet. Speciellt när man blir stående och kan börja bli sval. Efter uppvärmningen blev det att springa 7 km banan, intervall på varje km med 1:30 min ståvila. Inte helt nöjd med tiderna på dessa intervaller men det kanske man ska vara då det är mer backar att pressa sig uppför. Dessutom är det ett populärt område att promenera i och uppenbarligen gärna med hund så blev lite stop och så.. men lite mellan 4:08 min/km till 4:29 min/km. Var en person ute och sprang med sin hund. Körde uppenbarligen spontanintervall då hunden hittade lite punkter som var intressant att sniffa på och då blev det bara till att stanna. Vi sprang om varandra konstant då jag stod stilla rätt länge vid varje km markering och det är inte helt lätt alltid att springa om en vandrande skev limbostång.
 
Efter dessa 7 km blev det att köra 5:ans bana som nedjogg. Hade god energi kvar och de jobbigare backarna som brukar ta stop på en var det inga större problem att "forcera" sig uppför. Skitkul att känna denna utveckling och kraft igen. Bådar gott för kommande helg. Sista joggen gick på lite lugnare 5:04 min/km sammanlagt som tempo. Slutligen 15,3 km löpning så mitt tänkta distanspass blev av trots allt. Där ser man..

Kommentarer
Postat av: Josefin Sjöberg

Det e ju helt stört vad högt tempo du håller!

Svar: Tackar. Vet andra jag kan presentera dig för som håller ännu mer bisarrt tempo men jag är mycket glad över att man börjar komma tillbaka dit man en gång var. Intervaller är riktigt najs! Jobbiga.. jävliga.. men najs!
Pierre

2012-09-25 @ 19:09:30
URL: http://jossefinast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0