Mål: 19 km Sub 90 min. DONE!

2012-09-2419:47:00
 
Igår (söndag) så blev det fullsmockat med sysslor hela dagen. Planen för helgen var att springa en lugn långrunda men så blev det inte under lördagen så det flyttades fram till söndagen istället. Men vid 16 tiden kom jag hem och var hungrig. Det blev två mackor och lite avkoppling i soffan. Strax innan 18 började jag bli lite småhungrig igen och det var kallt och tråkigt väder ute. Var inte alls sugen på att springa och funderade på att flytta det till måndag och köra intervall istället. Det var lite för tajt på loppet för ett långpass. Men jag tog mig i kragen och tvingade ut mig ändå och tänkte att ett litet normalt pass på runt timmen kunde det ändå bli i lugnt tempo så blir jag nöjd över att ha fått komma ut åtminstone.
 
R90 byxor på, en t-shirt och skorna snörades på med lite lösare snörning och med musik i öronen sprang jag iväg strax efter 18. Satte fart mot centrum i lugnt tempo och fick in ett under första kilometern på precis under 5 min per kilometer. Men sen hände något och det rullade på bra in till stan och hastigheten ökade. Det kändes förvånandsvärt lätt och hungerkänslan hade försvunnit så fort jag började springa. När det känns lätt och roligt är det bara att rulla på och springa om cyklister och få en extra kick över hur stark man känner sig. In till centrum kom jag och ut igen på andra sidan. Tog en omväg runtom stan och hamnade slutligen i det kuperade området jag annars brukar springa i för att få lite styrka i benen.
 
Där tog jag direkt sikte på den högsta kullen. Rakt upp längst med en lång sluttning och upp på toppen kom jag med fortfarande hyfsat raska ben. Solen var på gång ner så jag tog en minuts paus för att plocka fram mobilkameran och ta en bild på solen och utsikten. Härlig kväll. Sedan blev det nerför och jag fick chansen att testa om snörningen fungerade bättre nu under lite kraftigare nedlut och det gick förvånandsvärt bra. Nöjd med resultatet tog jag sikte hemåt med en 5 km kvar. Började jaga andra löpare så tog lite andra vägar hemåt bara för att få chansen att få springa om dem och intala mig själv om hur snabb man är. Lite löjligt men bra liten mellankick.
 
Med två kilometer kvar hem så började matten gå igång i huvudet. För varje kilometer har min app informerat mig om tid och tempo och med lite snabb räkning börjar jag långsamt inse att mitt mål (som sattes under April månad) faktiskt kunde plockas. Att kunna springa 19 km på under 90 minuter. Najs! Första tanken var att räkna fram möjligheten när jag kom hem men det saknades ju bara 7 km och benen var fortfarande pigga. Sorry, jag kommer hem senare för här ska ett mål jagas! Så jag fortsatte springa och jagade ihop de restrerande 7 kilometrarna så jag fick mina 19 km. Det blev ett långpass ändå men dock inte så lugnt.. även om pulsen trots allt inte var så hög kändes det som. Behaglig tur får erkännas och det hela slutade på 1 timme och 29 minuter! Wohoo!! Då blev det ändå 1 minut till godo (kan man tycka) då jag stannade för lite fototid. Utan någon direkt uppladdning eller något tillförande av energi under tiden sprang jag som jag inte sprungit på flera år! Jag som inte skulle ut och springa alls idag.. vilken känsla!
 
Så slutligen fick jag komma hem, det blev dusch och det blev mat. Sedan blev det väldigt väldigt lågt med energi.
 

Kommentarer
Postat av: Josefin Sjöberg

Jag är imponerad...... När ska du få mig i den formen?

Svar: Jadu, du får väl haka på ut och springa. Sist blev det ju firmafest eller vad det nu var ;)
Pierre

2012-09-27 @ 11:36:20
URL: http://jossefinast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0