Har folk dödslängtan?

2013-05-1409:27:03
Nu är det dags för mig att gråta ut. Tror jag iofs redan åstakommit detta tidigare men jag blir så frustrerad, dagligen! Har människor en dödslängtan? Är det verkligen så hemskt att leva?
 
Varje dag jag är ute och cyklar eller kör bil så möter jag så många människor som antingen pluggat södner sina öron med hörlurar och dundrar på med musik eller så har de sågat bort varenda nackmuskel så de lättare kan hänga med huvudet och kolla mobil/facebook, sms:a eller vad annat man kan tänkas hitta på eller så har de bara en huva på sig som är 3 storlekar för stor och täcker bättre än skygglappar till hästar. Kan även finnas ett par som bara stirrar rakt fram utan någon som helst tanke på omvärlden.
 
Så går folk, alla jag möter och de går exakt dit de själva vill utan att ta en enda titt på omvärlden och korsar både cykelbanor och vägar utan att se sig för eller åtminstone visa någon som helst kontakt med resten av befolkningen runtom.
 
De har cyklat ut rätt framför bilen, de går rätt ut framför cykeln, de tar upp en hel trottoar eller bara går mitt på vägen (nästan). Igår morse när jag cyklade till gymmet så var det en kvinna som gick över ett övergångsställe som var delat i två, en övergång för fotgängare och en för cyklister. När hon väl var över och jag precis bakom henne väljer hon att korsa över precis framför mig. Inte en titt om det kommer någon bakom utan bara traskar rakt framför. Får gira undan och missar henne precis men ångrar jag inte stannade och frågade ut om jag kanske gjorde fel? Om hon kanske ville jag skulle borra in mitt cykelhjul i henne. Problemet hade varit att jag hade skadat mig också och det vill jag självfallet inte.
 
Det är så sällan jag ser folk som går över vägen som faktiskt tittar om det kommer bilar eller ej. De har nästintill alltid hörlurar på sig så de hör inga bilar men stirrar rakt fram och bara traskar över utan tvekan. Tänk om det kommer någon med lite för hög hastighet från en vinkel personen inte ser från och inte hinner stanna. Kan berätta att listen på vissa bilar som omger framrutan ibland kan vara lite väl tjock och i perfekta vinklar så kan den dölja en fotgängare eller cyklist.
 
En hög önskan från mig till er, ta en titt när ni ska korsa vägar eller är ute och går. Oavsett vem som har rätten på sin sida så kommer det kunna göra jävligt ont och detta i bästa fall. Så för både min, din och andras skull, ta kontakt med omvärlden när du är ute och går, se dig omkring och stäng inte in dig i din musik-pepp-bubbla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0