Saucony Powergrid Hurricane 15

2013-05-1514:28:00
Så blev han med ett par nya skor.. igen. Mina tidigare Asics Kayano 19 (först 18 men sedan bytta till 19) var alltför små och trånga för mina breda förkantiga fötter. Lite synd för de var snygga. Älskade färgen och designen på de första, 18, som var härligt blodröda.
 
Men oavsett hur de ser ut så spelar det ingen roll om det gör ont när man springer. Så det blev slutligen som så att jag kollade upp lite nya skor. Hade tidigare gått igenom lite recensioner och liknande på nätet och letade upp just de modeller som var sades vara lite mer rymliga. Blev en kortl ista med både New Balance och återigen Asics men väl på plats i butik så testades det även med Saucony, Brooks, Nike, Mizuno och andra. Fick även testa en sko som var stickad. Japp, den var stickad. Inte helt då men ovandelen var en enda lång tråd på något 2 km lång. Den var mer flexibel och skulle hållas över ångande vatten ett tag och därefter vid kylningen formas kring den egna foten bättre. Verkade sjukt intressant men efter en provning så kändes det inte rätt. Hade varit kul annars!
 
Gick igenom många skor. Kändes redigt skönt att kunna gå in och säga "Hej, jag vill titta på ett par nya löparskor. Nu har jag ett par Asics Kayano 18 men de är för trånga. Jag vill titta på ett par skor som är bredare då mina fötter är mer fyrkantiga än avlånga, neutral till lätt pronation samt minskad dropp så jag övergår mer åt en plattare sko men inte för hastigt. Jag springer både milen och halvmaror med plan för marathon så önskar en mängdsko jag kan springa mycket i och som är bekväm hela vägen.". Det resulterade i en hel del skoprovning som kan misstänkas och det var intressant hur många som faktiskt är för trånga för mig. Det är inte helt lätt att hitta ett par bra skor som sitter skönt direkt.
 
Men jag hittade ett par som vann över den slutliga lilla grupp av möjliga kandidater och det blev Saucony Powergrid Hurricane 15. 317 gram så lite tyngre än de förra, 8 mm dropp (tidigare tror jag låg på 12 mm). Så tyngre skor men mer vänliga mot ett mer naturligt löpsteg med bibehållen support och stöd. Kändes mycket bekväma och har en väldigt generös mesh över foten som svalkar betydligt bättre än Kayanon. Läste lite på nätet att de Saucony har en tendens att ha en lite högre hälkappa än andra märken och efter senaste lopp kan detta bekräftas. Lite lätt skav i hälen men det kommer man både vänja sig vid men även att skon kommer mjukna upp lite. Det jag också upptäckt är att de är väldigt breda i basen under framfoten. Upptäckte det när jag sist skulle cykla hem att jag måste sätta foten en bit ut på pedalen för att allt ska få plats.
 
Har tyvärr bara hunnit med två pass med dessa än så länge varav ett var senaste loppet där tiden på milen blev nytt personbästa så so far so good. Nästa prövning blir lite lustigt Göteborgsvarvet. Jag är fullt medveten om att man aldrig ska prova utrustning under lopp och speciellt inte längre lopp men de är än så länge betydligt skönare än mina Asics och jag tänker göra en satsning på dessa nu på lördag. Så om allt går väl och de är sköna så finns det nog ett par väldigt lätt begagnade Asics Kayano 19 till salu.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0