9 steg mot läsk

2013-09-1209:27:10
En löpsedel från Expressen som satt tapetserad runtom i städerna för någon dag sedan har väckt stor respons bland de bloggar jag läser. Även för mig för den delen (utom på min blogg.. tills NU). 9 steg att undvika läsksuget. På 9 enkla steg blir du av med läsksug och undviker allt flytande socker som gör dig fet, slö, risk för diabetes med mera, med mera.
 
Håller helt med allas respons. 9 steg. Det räcker med ett! Drick inte läsk! Inte så mycket svårare än så.
 
Men nu tänker jag vara lite crazy här. Varför sån hets att undvika det helt? För läsk ser jag att det gäller exakt samma som för lösgodis, chips, pizza, hamburgare, feta såser, pommes, öl, vin och ännu mera med mera med mera. Vräk inte i dig, köp inte massiva mängder och töm flaska på flaska på en kväll. Kan du inte kontrollera det, ok... undvik. Men ett glas någon gång är ju inte fel, precis som med ett glas öl eller en liten godisskål en lördagskväll eller unna sig den där pizzan eller kebabtallriken efter ett marathon. Det är åter tillbaka till att njuta av det man njuter av, men med måtta och glöm inte att motionera och ha ett aktivt liv. Kan man inte kontrollera det och bälgar i sig.. ja.. då kanske man ska skippa att köpa in det helt.
 
Det jag ändå nog är mest förbannad över när det kommer till dessa kvällstidningar, det är deras val av det absolut viktigaste och mest säljande punkt/artikel de har i dagens blaska. Av ALLT som händer i världen, av ALLT som man kan skriva och vilja förmedla.. så skriker de ut "9 steg att undvika läsk". "Höstens dieter", "Rikaste personerna i din kommun", "En kändis favoritsmink", "Ännu en känd stackare som gråter ut" eller varför inte klassiker som "Sverige rasar mot idoljuryns val av parfym". Saker som verkligen berör... varje gång jag ser en sådan löpsedel.. jag gråter en skvätt inombords.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0