Participate in All the races!

2012-10-3015:08:56

Det är ungefär så det känns när man tittar igenom vad man vill göra och vilka lopp man vill vara med i kommande år. Så är det varje år. ”Klart man ska köra samma lopp som förra året” samtidigt som man letar vidare och finner fler lopp. ”Oh, den vill jag också springa! Den också och denna och den här kan man ju testa att cykla” och så fortsätter det tills varje helg är bokad.. gärna dubbelbokad om möjligt! Dessvärre funkar inte världen så. Det blir för mycket och det påfrestar träning, kropp och plånbok. Hade jag fått som jag helst velat hade jag gjort en svensk klassiker igen, gjort en HIM (Halv IronMan), en Ironman, lite numera traditionella lopp, lite lokala lopp och andra roliga lopp av diverse discipliner som kan vara roliga. Träningsmässigt blir det rent utsagt förjävligt med så många avbrott och former. Då min plan är att ”komma tillbaka” så har jag redan avskrivit att genomföra en SK så de fyra loppen stryker vi. Så planen var lite smålopp, mina traditionella och så tänkte jag testa på en HIM och en IronMan, i detta fallet Challange Copenhagen.

 

På senare tid har jag rotat igenom internez och hittat fler lopp och andra typer av lopp som lockat mig. De är av lite annan karaktär och det gör att träningen kommer bli alltför intensiv och svår att kunna koncentrera sig och göra det riktigt bra. Att få ihop en vecka med gym, löpning, simning, cykling och även vila är svårt som det är. Så frågan blir inte vad jag vill göra. Frågan blir, vad VILL jag göra, vad VILL jag ha för mål och vad VILL jag ha uppnått med året. Blev iofs inte fråga utan frågor men men.. Original målet kvarstår och det är att komma i form igen, att bli av med de onödiga centimetrarna och få upp konditionen och förhoppningsvis förbättra mig inom löpningen under 2013. Men huvudsakligen komma tillbaka i form.

Jag har hittat lite tävlingar som är mer krävande på hela kroppen och det kommer kosta mig mer tid på löpning, gym och helkroppsträning och då får man försöka offra något annat för att kunna ge mer tid till ”rätt” träning. Så då Vättern inte kommer hända och det blir få timmar i veckan till att kunna cykla så kommer jag även att ta bort HIM och Ironman från nästa års tävlingar. Det nya verkar roligare så det hamnar lite plötsligt och lustigt före. Kommer nog fortfarande köra något triathlon på olympisk distans men detta gör att cykling inte blir så prioriterat. Så nu börjas det luckras upp i kalendern och planen. Det känns rätt så skönt att jag så lätt kan editera min rätt så färdiga plan, annars har jag velat köra på och enbart lägga till. Men inser att det inte kommer gynna mig och jag kommer bara bli besviken när året är slut och jag inte uppnått det jag velat.

 

Så fokus för 2013 kvarstår som innan, fokus på löpning och forma/stärka kroppen men hjälper mig själv med att ta bort det som kan störa mig att uppnå detta. Så långdistans triathlon får dessvärre göra Svensk Klassiker sällskap på bänken till 2014 åtminstone. Men det ser kul ut inför kommande år. En hel del nya tävlingar som jag ser mycket fram emot. Vilket fantastiskt långt inlägg som egentligen kunde sägas på 2 rader.. men hur kul är det att vara kortfattad


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0