Lite vinterlöpning

2013-02-1518:33:24
Efter jobb lyckades jag komma ut på en löprunda på ett friluftsområde inte långt härifrån. Finns flera banor varav de jag använder mest är 5:an och 10:an (5 km och 10 km). Den enda av dessa som är belyst är 5:an så även om det var ljust ute så vet jag fortfarande inte exakt när solen går ner så var på den säkra sidan och tog 5:an och bestämde mig för 2 varv. Nu blev det som så att efter mina två varv var det fortfarande väldigt ljust ute men det är ändå en trevlig runda.
 
Planen för denna omgång, springa lugnt första varvet och sedan ta i mer på andra. Det är rätt så kuperat så det är mest för att träna benstyrka så man orkar springa snabbare i backar och ännu snabbare på plan mark. Efter förra rundan som gick rätt så bra för mycket avbrott i träningen så var man hyfsat självsäker men där stöp man efter några kilometer. Det var jobbigare än jag antog jag skulle tycka och det gick långsammare och långsammare. Men det är ju därför jag är där, för att träna, så det är bara att pina på. Hade inte ätit så mycket kolhydrater sedan igår afton och fikat innehöll ju lite men vet inte om det var det eller bristen på mat eller just fikat men började må illa på andra varvet. Funderade på att ta en 3 km runda istället så det blev 8 men då skiljer det bara 2 ynka km.. klart jag orkar med det. Så körde på och körde runt på 10 km ändå. Snö överallt självfallet men rätt så fint plogat och nertrampat så det var rätt så fast mark men på sina ställen mjukt och på väldigt många ställen småhalt. Så man fick inte riktigt ett så pass bra språng framåt som man vill men man halkade åtminstone inte. Kanske till nästa år investera i ett par skor med dobbar.
 
Medeltempo på 5:10 min/km. Höjdstigning på 143 m och höjdförlust på 121 m. Min och max höjd 90 respektive 145 m. Hade en medelpuls på 178 och max idag hamnade på 187. Träningseffekten blev på extremt oväntade 5.0. Överdriven träning. Hehe.. tror jag får promenera för att få en 4:a.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0