Packlista Vasaloppet och litet tips

2013-02-2115:21:00
Woho! Det är den tiden på året när det är dags för Vasalopp, skidåkningens.. Lidingölopp.. eller så. Själv blir det inget utav detta under 2013 utan planen är nästa år, 2014. Men det är praktiskt att ha packlistor samlade på en plats så jag lättare hittar dem senare. Har haft dem på mail som upprepats varje år och lagt till saker eller tagit bort. Just denna nedan är mest för själva åkningen, sedan så tillkommer en hel del annat för mat, resa och boende men det är lite anpassat till hur man fixat det för sig själv. Detta är alltså min lista, inget facit. Den är anpassad efter mitt behov och om man följer den klarar man ett lopp (uppenbarligen) men behöv kan ändras från person till person. Jag tror det är allt iallafall.. sedan tillkommer ju även skidväska, omklädning, duschgrejer, och mer mer mer.
 
Skidor, Pjäxor, Stavar
Magväska (ryggväska)
Liten vattenflaska
2 par handskar
2 mössor
plastpåse med tät förslutning
Strumpor för längdskidåkning
Mobil
Huvudvärkstablett
Underställ lager 1
Tröja + Byxor lager 2
Jacka + Byxor lager 3
Underställboxer
Cash (is king)
Extra Valla
Buff
Energi
 
Det är vad som behövs för att åka. För att ge lite kommentar till sakerna. Magväska.. eller ryggväska då den mer hänger på röven än på magen, där använder jag en rätt så stor sak får jag erkänna,. Uppenbarligen behöver jag ta med mig en massa så behöver mycket plats. Den känns inte av men som sagt, rymlig. Sedan har jag med en hel del som aldrig använts på något av mina 3 lopp.. men tar jag bort det kommer jag behöva det, var så säker. Sånt jag haft med som aldrig använts är extra valla, mobil och huvudvärkstablett. Bugg om det är för kallt om halsen men vädret har varit bra varje år än så länge. Extra valla har jag själv aldrig behövt ha på när jag är ute på spåret. Varje stopp har en vallabod där man kan få hjälp, men det är om det skulle bli katastrof mellan två stopp. Huvudvärkstablett om jag skulle få smärta men.. so far so good.
 
Kläderna.. jag tar alltid med uppsättning för komplett lager 1 till 3. Däremot använder jag inte allt. Jag har skaffat kläder anpassat för längdskidsåkning och senare åren har det varit runt nollan så man behöver inte så mycket alls. Man blir rätt så varm.
Däremot har jag tagit med, efter tips, ett extra par handskar och mössa. Dessa är i en plastpåse som är helt försluten och nerstoppad i väskan. Så efter halva åket byter jag. Bort med en svettiga, kalla och blöta mössan och handskarna och på med nya, torra och bekväma för resten av loppet. Tar alltid de som jag själv upplever som skönast under andra delen, då det verkligen kan betyda sååå mycket! Men ha det i påse. första året hade jag det i väskan och svett från min kropp gick igenom mina kläder och väska och blötte ner dem.. lite trist överraskning när man såg fram emot bytet.
 
Liten liten vattenflaska om man blir törstig under loppet. Nästintill aldrig använt det heller.. men ja.. som sagt, vågar ju inte ta bort något. Köper med energi från enervit, oftast eget ihopplock som jag trycker i mig vid stoppen. Mobilen är också med utifall något händer men ännu inte behövt använda den. Så det finns en hel del man kan editera bort om man vill.
 
Efter loppet är ett starkt tips att använda antingen en väska som är vattentät eller lägga allt i vattentäta påsar i väskan. Den kommer stå utomhus hela dagen och om det regnar kan det bli trist när man ska byta om. Herrarna har haft den stora öppna salen för omklädning de år jag varit med, tror töserna har det under tjejvasan och där är det kallt. tips är att ha med oömma sköna kläder man kan byta om till, gärna något man kan snabbt dra på sig medan man egentligen byter om, om man skulle vara frusen av sig. Ta med redigt enkla 29 kr flippflopp att använda när man går omkring där. Klart värt de. Det kan vara kallt, grusigt, soggigt med bådet det ena och det tredje så skönt att gå på något som inte blir kladdigt när man ska ha på strumpor. Och definitvt något att unna sig med efter en fantastisk bragd att ta sig igenom loppet. Godis, öl, frukt, musik.. vad än man vill ha så unna dig detta! Det är du klart värd!
 
Och glöm nu inte alla papper som ska med. Bokningsbekräftelse för själva loppet eller om du köpt bussbiljett. (Förövrigt väldigt smidigt) eller om du bokat vallning av proffs på plats. Skriv ut och ta med!
 
Glöm sen inte att njuta av loppet! Det är fantastisk natur och det finns så mycket att se där förutom två spår framför dig och en annan person som glider fram. Njut och upplev! Det är något extra att köra ett Vasalopp!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: livetoday

TACK!! :)

MEN DU!!!!!! vad är det för papper man ska ha med sig?!?!?!!? fick lite panik nu? Räcker det att man har med sig sin iphone och visa upp det mejlet dom vill se.. för jag fattar inte riktigt vilket det är dom vill se hehe :)

Svar: Blev lite osäker nu bara för det och fick smita in på vasaloppets hemsida för att kolla.. och där finns det massvis med information men inget om vad man ska ha för att bevisa sig med. =) Men du fick en bokningsbekräftelse per mail och den borde fungera ja. Brukar skriva ut det då jag inte helt till fullo litar på teknologi. Japp, jag är så pass gammal uppenbarligen.
Pierre

2013-02-22 @ 00:01:06
URL: http://livetoday.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0