15 mil öm

2013-06-0312:56:03
Söndag morgon. Dagen efter man sprungit lite mer än en halvmara. Mmm, det ska bli kraftiga vindar idag. Mörka moln ute, det ska visst regna en hel del också. Kallt.Runt 14 grader. Usch. Stanan hemma? Neee.. vi sticker ut och cyklar!
 
Hade lovat Jenny att vi skulle ta en långtur denna söndag så det blev upp med tuppen igen, i med frukost, packa cykeln med lite allt möjligt och sen mötas upp vid 9.. isch. Det var inte varmt så knävärmare på och innan vi stack iväg drog jag på mig armvärmare också. Siktet var inställt på 15 mil och jag hade fått en 12 mila runda från en annan cyklist som hade cyklat en liknande bana tidigare som jag hade tänkt mig. Så den hade jag slängt över på min Garmin så den fick visa vägen.
 
Det blev avfärd österut. via Holmeja ner och snuddade vid Svedala för att fortsätta rakt söderut till Gislöv. En liten liten håla strax öster om Trelleborg. Den biten gick rätt så bra. Bra vindar, det var behagligt och i det hela en trevlig runda. Inte så mycket trafik, mest småvägar större delen av rundan och vi kunde snacka lite. Efter Gislöv vände vi rakt västerut och fick motvind. Så därifrån blev det lite mer.. inte lika trevligt. Motvind, lite kallt och det börjar ömma. Inte i benen, inte i armar utan i röven som måste sitta på den där minimala sadeln hela dagen. Det tar ett tag att vänja sig och detta var lite snabbt på det hela. Inte en van rumpa och den berättade det för mig, konstant! Kändes som man skulle tugga i kudden för det var inte snällt!
 
Cyklade norrom Trelleborg och rakt mot Höllviken där vi tog en välförtjänt paus. Thures.. något.. gatukök levererade fantastisk gatukökskrubb. För min del blev det en 150 gram burgare med pommes och grillkrydda. Ramlösa.. citron. Kall dricka är perfekt när man är lite kall och sitter i ett icke uppvärmt rum. Ja, jag är känslig men det var kallt. tänkte avslutade festligheterna med en kopp kaffe men det hade han inte. Crap.
 
 
Efter den lilla pausen var det ut till att börja cykla igen. Stel var man, stel kall och halvt rörlig. Tog ett tag att få upp värmen igen och kunde cykla på. Nu blev det rakt norrut hemåt igen. Cyklade genom Vellinge och vände sen österut och därefter norrut igen så vi kom öster om Oxie. Därefter fortsatt norrut och tillbaka till Lund. Motvind hela vägen, öm i baken och lite lätt kyld. Ville inget hellre än hem. Både var trötta men det var ju 15 mil som skulle fixas och det var vi inte upp i än så det blev iväg på en liten extra runda enbart för att samla km. Det gick inte fort men det gick! 15 mil blev det slutligen och jag fick mig en välbehövlig dusch.
 
Fantastisk natur att titta på men då de sade att det skulle regna flertalet gånger under dagen (vilket aldrig skedde) så låg mobilen inplastad så den enda bild som togs av mig denna fantastiska dag blev på maten. Utsökt, inte sant?
 
Tiden då? Jo, det gick med gott tempo ner mot Trelleborg men sen saktades tempot ner lite tills vi kom till Höllviken. Efter höllviken och hem gick det inte fort alls. En 8 timmar var vi ute i total tid så en heldag på cykel med grå Skånsk natur och en härlig flottig burgare. Ritkigt trevligt! Det gör vi om! Om flertalet veckor då jag glömt ömheten och har återfått mitt storhetsvansinne!
 
Hemma blev det lite käk och sen avslutade med att pröva mugcake för första gången. Oväntat gott! Med lite lemoncurd i så blev lite lätt syrlig i smaken, skitgott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0