Inför Göteborgsvarvet

2013-05-1615:01:00
Nu såhär bara någon dag innan Göteborgsvarvet så blir det till att ta det lugnt och ladda på med energi och kraft. I eftermiddag blir det till att ta en promenad i det fantastiska vädret till att köpa på sig lite energi om det nu skulle behövas. Har inte bestämt mig riktigt hur jag ska lägga upp allt men används det inte denna gång så finns det flera möjligheter därefter.
 
Lite osäker på om det nämnts här men jag har småtjatat lite om det nu ett par dagar. Som det ser ut som ska det bli varmt under loppet. Det mesta jag läst har siktat på 20-23 grader men någon har även nämnt 27 och det är riktigt varmt. Kroppen är inte van, man kanske missar att dricka lite, man svettas ut all vätska och där även mineraler, salter med mera och så kollapsar man.
 
För tre år sedan var det liknande under loppet. Då hade det iofs varit svalt veckorna innan och plötsligt blev det kanonfint under just dagen för Göteborgsvarvet och runt 25 grader. Ett av de mer läskiga loppen jag sprungit då folk föll ihop lite till höger och vänster, kollapsade av värmen. Många av dem såg "snabba" ut så jag gör en gissning på att de sprungit mycket innan utan att dricka (då det var svalt) och körde på som vanligt och siktade på bra tid. Så med mer värme och brist på vätska höll inte kroppen ut och de föll ihop. Såg några som föll ihop bara några hundratals meter från målet, helt utan förmåga att ta sig framåt. Riktigt läskigt. Själv är man inte lika snabb och drack rätt ofta så det gick bra, även om man fick lite lätt yrsel sista kilometern mot mål.
 
Så mitt tips till ett bra och varmt varv? Vänj dig vid värmen. Det är varmt ute nu så passa på att bara vara ute. Gå, cykla, titta i butiker eller bara ligg och slappa. Men försök vänja kroppen vid sol och värme. Minns inte vad man säger men en 1-2 veckor för kroppen att vänja sig vid nytt klimat? Så jag tänker iallafall vara ute så mycket som möjligt innan.
 
Drick rikligt men inte i dränkande mängder tiden inann. Egentligen bäst att börja en vecka innan eller ännu bättre, alltid, men drick lite kontinuerligt under dagarna så du faktiskt har en bra vätskebalans innan. Det hjälper inget att dricka kopiösa mängder samma dag som loppet. Det rinner bara rätt ut och har man otur trycker det på när man precis börjat springa. Så drick hela veckan och drick lite under morgonen och försök sluta dricka ungefär halvtimmen - timmen innan start. Kanske en liten klunk precis innan start.
 
Drick lite men ofta under loppet. Loppet har rikligt med vätskedepåer så man behöver inte törsta. Bästa är att dricka vid samtliga men lite. Jag kan iofs ibland skippa första och sista beroende på hur det känns. Sista är så pass nära mål att det inte känns lönt om det nu inte är som så att man känner sig dålig och i behov av det. Varje depå har vatten och energidryck. Jag siktar på att försöka få i mig en klunk av energidryck följt av en klunk av vatten. Behöver inte dricka upp hela muggen men bara så jag fyller på. Energidryck är bra då de innehåller salter och mineraler som du svettas bort.
 
När du sprungit upp för Avenyn och rundar Götaplatsen delar de ut vattendränkta svampar. De brukar stå runtom fontänen så är man riktigt varm och i behov av svalka så ta en så tidigt som möjligt och töm ut över huvudet så du svlkar dig ordentligt. Ta sedan en lite senare som du kan springa med i hand. Så kan du badda lite när svalka är önskad. Använder du en keps så har jag även sett de som lägger den mellan huvud och keps. Eller annan form av huvudbonad.
 
Och inte helt överraskande, försök bara klä dig svalt så blir det behagligt. Själv blir det min högt värderade skärmmössa på så undviker jag en massa svidande svett i ögonen och så kan man få lite skugga från solen.
Ett annat litet tips är att ta med buntband eller extra säkerhetsnålar. Ibland kan det hända att det kommer med för få säkerhetsnålar till din nrlapp så då är det praktiskt med någon extra. Händer extremt sällan men när det händer är det skönt att inte behöva leta runt. Sedan så får man även till en lapp med nr och namn att sätta på väskan som du lämnar in. Mitt minne sviker men jag är rätt så säker att lapp finns men inget att fästa den med. Man kanske kan få tag på något där men då återigen, skönt att slippa den stressen. Så med buntband eller säkerhetsnål så får man på lappen också på sin väska. Högst osäker på om det behövs men har för mig så.
 
 
Samt som avslutande ord, ta med något jäkligt gott att unna dig själv när du gått i mål. Har haft Newcastle tidigare som legat och blivit härligt ljumen i min svarta väska på en gräsplätt i sol men den har varit lika god varje gång. I år blir det Rootbeer och kanske lite godis. Kan även vara frukt eller en prilla, helt upp till var och en men är man duktig förtjänar man en belöning tycker jag.
 
Ha det skitkul så hoppas jag vi ses i vimlet om du ska dit!

Kommentarer
Postat av: Suzan

LYCKA TILL!Hoppas vi ses vimlet!

Svar: Tack och detsamma! Det är världens största halvmara men ändå lyckas man rätt ofta hitta folk man känner så det gör vi nog. Din tröja lär man nog se ;)
Pierre

2013-05-17 @ 07:57:58
URL: http://icanrestwhenimdead.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0