Race Report Göteborgsvarvet

2013-05-1918:32:00
 
Efter många månader med planering och sikte på Göteborgsvarvet blev det äntligen den stora dagen! Göteborgsvarvsdag. Visst, all planering och träning har ju inte varit inför detta men det är ett stort lopp och en stor milstole under säsongen. Dagen började riktigt tidigt på lördagsmorgonen för att köra iväg norrut utan att hamna i kö. Visste om att det var vägarbete som kunde ge runt en timmes extra tid om inte mer så planerade om rutten från Halmstad för att undvika kö. Visade sig sedan att det var inte så många ute så pass tidigt att när vi körde förbi såg vi att det inte var någon kö alls.. Happ.. men vi fick se lite nytt denna morgon, det är alltid något.
 
 
Vid 10 var vi uppe på Åby travbana och fick direkt en buss att åka med till startområdet. Ingen kö till nummerlappsutdelningen och sen snabbt genom mässan. Storshoppade detta året med en bit tejp för 20:-. Glömde packa ner min egna och mina bröstvårtor är inte jätteglada annars så det var bara att köpa nytt.
 
 
Blev lunch med den hemmafixade salladen i skuggan av ett träd. Det var varmt ute idag. I skuggan hade någon mätt upp 30 grader och det tror jag säkert. Solen stekte och det såg definitivt ut som att kunna bli en repris från 2010 där folk kollapsade till höger och vänster. Men jag har druckit mycket och jag är beredd på det så det ska nog gå prima!
 
 
13:05 insåg jag att jag har 23 minuter kvar till start och jag står just nu vid startlinjen med väska och allt. Drack upp det sista och småjoggade iväg mot väskinlämningen där jag hade inlämning självfallet längst bort! Paniken börjar komma upp och jag känner mig stressad. Tiden tickar och min uppvärming blir att snabbt få in min väska, ner mot träden och göra en sista flödeskontroll. Kommer ut mot startgrupperna och inser att det är två grupper före min kvar. Perfekt, springer ner till startlinjen igen och får lite mer dricka. Har druckit som en Gnu men denna lilla runda fick mig att känna mig snustorr. Ett par klungar vatten och snabbt iväg till min startgrupp och tar plats i övre halvan. Gott om tid kvar, det är ju lugnt, inga problem, no stress!
 
Startskottet bränner av och inget händer. Som vanligt, det är packat med folk och det tar ungefär halvminuten till minuten innan man börjar röra på sig. Går sakta fram för att öka farten och sen över mattorna. Klockan går igång. Jag har en bra startgrupp med folk som springer i min takt så det rullar på ok men det är ändå mycket folk som är ivägen. Det är många där som håller någorlunda bra tempo men det är många som man undrar hur de lyckades komma i denna grupp. Det är inte möjligt! Sicksackar fram och bästa plats att ta sig fram är höger sida. Det är absurt att det går fortast på höger sida.. det är helt fel men som på alla lopp det som fungerar bäst.
 
Första 5 km går bra. Två vätskedepåer där jag tar en klung vatten i båda och springer på. På samtliga stationer, både dessa och följande, slänger jag bort min mugg från banan. Det är för er skull som kommer efter. Jag vet vilken papier mache massa det blir efter ett par grupper så jag gör mitt bästa för att få det så bra för er, hehe. Inget behov att tacka, jag gör det med glädje. Efter 5 km blir det Älvsborgsbron med lite hårdare vindar än förr. Håller ungefär samma takt som alla andra så det går smidigt framåt. Nerförs är det många som bromsar upp så tar vägen ute bland gräs och lyktstolpar för att lättare kunna rulla framåt. Vätskedepå. Tar vatten och energi. En klunk vatten till mig och en stor kopp över huvudet. Aldrig hällt vatten över mig på ett lopp förut men idag är det stek!
 
Hisingen är fint som alltid. Mycket folk ute och man pushar på. Tar en klunk vatten eller två på samtliga stationer och antingen resten eller en kopp till med vatten över huvudet. Det är varmt, det är varmt! Efter 12 km börjar det bli tungt. Riktigt tungt. Känns som hälften av mina maskiner i kroppen bara lagt av och gått hem. Så på halvmaskin pressar jag mig framåt. Har köpt och tagit med mig en gel och en liquid energi. Tar gelen nu mellan 12-13 km och försöker bibehålla bra fart. Fram hit har jag lyckats öka på min tilltänkta fart. Jag satte klockan på att ha koll på mig och en 4:57 min/km tempo och jag är 49 sekunder före. Men nu börjar det gå segt och jag ser för varje km hur mitt försprång sakta går ner.
 
Japp, lite händelserna i förväg så en spoiler kanske.. men kände det var trevligt med något att bryta av texten med. En fantasisk euforisk blir på en tveksam jag med blodsprängda läppar..
 
Götaälvsbron. Upptäcker att min nrlapp gått sönder på övre högra hörn så jag försöker sätta fast den igen medan jag springer. Når toppen och börjar rulla ner. Upptäcker efter en stund att jag nått botten men mina tankar har varit på annan plats. Av någon besynnerlig anledning har jag funderat på att binda räntor och olika banker man kan prata med. Inte den inre konversationen jag tänkte mig men fick mig att befinna mig på en helt annan plats där ett tag. Rundar Nordstan och tar sikte på Götaplatsen på Avenyn. Mellan 15-16 km tar jag en första klung på min liquid. Sparar andra halvan till senare. Springer längs med Avenyn och försöker med jämna mellanrum att klappa igång publiken. Vet inte om det är ruschen av kontakten mellan en löpare och publik eller bara armrörelserna men när jag klappar springer jag fortare. Kul är det också när man får en enorm respons. På toppen får jag tag i en vattenfylld svamp som jag tar och smäller rätt in i ansiktet så det skvätter om et. Så skönt! Av med kepsen och tvättar av mig. Spretar lite med armarna och hejar på publiken och i ett svagt ögonblick undrar jag om inte de också är väldigt varma och behöver svalkas lite. Men behåller svampen för mig själv. Min svamp.
 
Svänger av på Vasagatan och njuter av mer skugga. Dricker mer, dränker mig i mer vatten och försöker fortsätta och hålla högt tempo. Hittar lite folk jag försöker haka på för att behålla tempot på runt 5 min/km. Vid 18 km tar jag sista klungen liquid och siktar mot mål. Ungefär som vid start.. då man stod några hundra meter från de.
 
När jag springer under en liten cykeltunnel precis innan jag ska korsa Dag Hammarsköldsleden smäller det hårt och högt som f*n. Vad i helskotta vad det där? Första frågan i huvudet var "vad var det som exploderade?" Andra saken var "Boston?". Därefter fortsatte krakeleringen av åskan och jag förstod att det bara åskade och inget annat. Men vilken jäkla smäll. Sedan blev det bara att köra på in mot mål. Sista hundra metrarna spurtade jag in och fick en behaglig dusch av kallt vatten när jag passerade mållinjen och stannade klockan på 1:46:49. Sjukt besviken var jag att inte slå förra årets tid, att inte röra mig förbi denna "runt 1:45" tiden. Lite bitter men ändå glad att gått i mål så plockade jag medalj, kexchoklad och banan. 5 gången gillt.. men på den sjätte så händer de! Nästa år ska jag ha min revansch!
 
 
Efter jag duschat så bröt regnet lös. Det öste ner och var svinkallt. Det var så dags. Jag är ju klar nu! Det vräkte ner i stora iskalla droppar och efteråt har jag hört att det även haglade på Hisingen. Svalkan som kommer efteråt hjälpte nog många att ta sig runt. Det mildrade luften lite och det blev betydligt bättre att springa i. Stora moln som hindrade solens strålar från att steka. Men de skiter jag i.. varför var det inte så när jag sprang!! Men nu var det gjort och jag kunde njuta av mitt fina egna lilla njutningspris. En god, sval och helt fantastisk sockerfylld Rootbeer. Nom nom nom. Till den minimala smärtan av två lätt irriterade bröstvårtor. Tejpen hade lossnat iom allt vattenhinkande över kroppen så de försvann någonstans där ute. Inte så farligt som många andra man såg. Det verkligen hade blött sönder och det har bara hänt mig en gång och efter det tejpar jag alltid på lopp. Någon man jag såg hade även stort blodmärke på.. ja.. de undra regionerna.. ingen aning om hur han lyckades men ouch.. the pain.
 
 
Såhär efter man gått i mål så får jag ändå säga att jag är väldigt nöjd. Av runt 44 000 startande var det rekordmånga som bröt på 1960 stycken.. runt.. vad jag hörde nu söndag morgon. 3 av dessa var elit och det har aldrig hänt förrut. Så.. jag är lite bättre än eliten, jag tog mig runt, hehe. Dessutom när jag stod och väntade vid kanten och såg på alla människor som sprang så hörde jag om andra som brutit. Någon hade hamnat på sjukhuset och kom inte ihåg sitt namn, vad som hänt, var han var eller något. Helt tomt. Många hade kollapsat längst med banan som man hade sett medan man sprang och flertalet kördes in mot arenan med hjälp av små flakbilar med drop kopplat. Jag är väldigt nöjd att jag tog mig runt utan större men så att säga.
 
Dagens bästa för ändå tillägnas mannen vid duscharna som med en härlig övertygelse i rösten sade lite lätt förvånad: "Jag förstår inte vad som gick fel. Jag har gjort allt rätt. Jag har tränat regelbundet, en gång varje månad."
 

Kommentarer
Postat av: Emmas Vikt(iga)

Jag tycker du ska va jättenöjd med tanke på väderförhållandena!! 1:46:49 är sjukt bra! Jag håller med om att det var svårt att springa om människor och många som sprang sakta. I min startgrupp fanns det ingen som höll samma tempo som mig, eller jag kunde räkna på 2 händer alla som faktiskt sprang om mig, annars sprang jag om alla andra när minsta lilla lucka fanns. På broarna fick jag dra på i ytterfilen då det var typ ända tillfällena som det faktiskt fanns gott om möjlighet att springa om. Men det berodde väl på värmen antar jag att alla höll ett lågt tempo. Du slapp åsk-/hagelstormen va när du sprang? Jag mötte den i hamnen och fy fan! Det var det värsta jag varit med om. Fick en panikattack och kunde inte andas. :( Så var tvungen att stanna 10-15 sek och sen springa upp på gräsmattan och grabba tag i en systempåse att skydda mobilen med. Den sprang jag med resten av loppet, måste sett kul ut. haha. Men ärligt, alla som tog sig runt årets varv utan att bryta eller stanna/gå ska ha en stor eloge! (jag räknar inte mitt stopp riktigt som ett stopp faktiskt, de va inte pga utmattning utan pga att det var omöjligt att se något och pga min panikattack, typ alla gjorde lika). Jag är riktigt imponerad över din tid! Sjukt bra jobbat tycker jag!

Svar: Tack! Jo, du gjorde ett utmärkt första G-Varv, det ska du vara riktigt stolt över. Känner igen din beskrivning från mitt första år då jag också hamnade i grupper långt bak med mer blandad uppsättning. Blir en hel del sicksackande men det ger en energi att springa om en massa människor. Fin lösning med plastpåsen. Kul detalj för en löpare att springa med systempåse =) Nej, jag slapp regn och hagel under löpningen. Hade precis duschat klart och var ombytt och redo när det bröt ut. Både tur och otur kan man väl säga. Verkar som det lossnade lite i luften direkt efteråt men förstår att det inte kan ha varit en så skön upplevelse att springa i störtskur.
Bra jobbat och hoppas du är taggat för nästa år! Fortsätter du såhär är du väl nere i 1:40 då =)
Pierre

2013-05-19 @ 20:21:21
URL: http://emmasviktiga.blogg.se
Postat av: Suz

Grymt bra jobbat!

Svar: Tack! Detsamma! Hoppas det kändes skönt med den nya skärmen. =)
Pierre

2013-05-20 @ 06:22:55
URL: http://www.icanrestwhenimdead.com
Postat av: Daniel

Trevlig läsning och väldigt inspirerande! Ska försöka mig på löpning jag också, jag har bestämt mig för att soffpotatisen ska åka ner i komposten! Min sambo siktar på Sthlm marathon 2014! medans jag ska försöka ta mig runt sjön här i området (5 km) på en tid jag kan känna mig stolt över :). Tänker titta in här regelbundet och inspireras av bra texter och bilder! Kämpa på!

Svar: Kul att höra, tack! =)Det känns bra när potatisen börjat försvinna och inte gro vidare. Låter också bra att börja lite lugnare. Har själv lyckats med att börja med milen första dagen och sen inte velat springa mer.. ett par gånger. Så börja lugnt och öka därifrån så ska du nog känna att det känns både roligare och behagligare. Ta gärna med en vän ut, då märks det knappt att man springer. Springer man och snackar får man ett lugnt tempo som gör det hela till en upplevelse istället för ett jobbigt träningspass. Om man nu inte är ute efter det förstås =)
Stort tack och lycka till med din planerade runda runt sjön! Ja, och din sambo för marathon 2014.
Pierre

2013-06-05 @ 00:19:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0