Dags att överge den stora massan för ett tag

2012-08-2817:00:00

Förra året, 2011, genomförde jag en Ironman.. eller Järnmannen som det då kallades i Kalmar. Detta då det inte var en del av Ironman-varumärket men dock samma distans. I år hade de skrivit kontrakt och Kalmar fick en officiell Ironman. Detta innebar högre anmälningsavgift, ändrad bana, fler platser, startbevis för Ironman Hawaii samt desto fler internationella tävlande. Har läst på en hel del från årets deltagare och deras lopp och blev sugen på att ställa upp nästa år. Skippar som tidigare bestämt Svensk Klassiker och satsar mer på att få ihop formen samt triathlon. Igår, bara några dagar efter att anmälan öppnats har platserna fyllts och 1500 personer jorden runt har en plats i Kalmar Ironman 2013. Så blir ingen Kalmar  för min del. I och med detta blir det nog istället att sikta in mig på Copenhagen Challange. Här talar vi samma distans men återigen inte med i Ironman. Det ligger närmre, behöver inte en massa hotellnätter samt en ny bana och vad jag hört, en väldigt trevlig sådan.

 

Läster en hel del forum och just nu diskuteras det en hel del om anmälan, avanmälan och byte av namn. Lopp har blivit otroligt populärt och att motionera och sätta upp mål finns nästan i varannan persons planering framöver. Ska börja motionera och utmanas till ett av de större loppen. Då anmälan öppnas ett år innan fylls de på innan man ens hinner blinka. Att fundera på framtiden och om man har tid/lust fungerar inte längre. Så fort anmälan öppnar så ska man skriva upp sig direkt, tveka inte då blir du utan lopp! Det är helt bisarrt hur fort loppen fylls upp. Inte  ens en vecka kan gå utan att alla platser är bokade. Sedan får man vänta och jaga när det närmar sig och hoppas man kan plocka en plats från någon som hade lite väl stora ambitioner för ett år sedan eller som skadat sig. Förhoppningsvis kan du köpa en plats och byta namn till dig själv.. men inte ens det är säkert. Många lopp vill inte tjäna en liten peng på en enkel administrativ ändring och kostnad för att byta namn och sälja vidare platser. Jag har en plats till tjurruset nu men funderar på om man ska genomföra det eller ej. Om jag säljer den så vill de inte byta namn vilket gör att någon annan skulle springa i mitt namn och jag får ett resultat som inte är mitt.. det vill jag inte. Så antingen genomför jag det likförbannat eller så kastar jag pengar i gyttja.. snål som man är blir det nog att genomföra oavsett form, hälsa och vilja. Fast jag vill..

 

Det ska bli skönt att nästa år satsa lite mer på lokala lopp och mindre sådana där man kan känna av och anmäla sig några veckor innan. Göra en dagsutflykt, se mer och uppleva mer av landet runtomkring en själv och slippa dessa enorma planeringar och uppoffringar som kommer till ett lopp 60 mil bort. Jo, jag kommer återkomma till dessa också, de är roliga och utmanande men dags att gynna de lokala loppen och förmågorna. Borde kunna spara en peng på det.. kan man lägga på ett par nya skor!


Kommentarer
Postat av: Josefin

JAg vill också springa lokala lopp. Har aldrig sprungit lopp... men vore kul att testa. Men inte för långa distanser :P

Svar: Klart du ska springa lopp! Bra motivator för träning innan, sätta upp lopp som mål brukar fungera bra om man inte har alltför många. Har ett lokalt lopp kvar nu för säsongen men sedan blir det nästa år så hojta till om du vill haka på så kan vi se om vi inte kan hitta något trevligt! Antar att i år är lite för tajt på =)
Pierre

2012-09-09 @ 22:17:10
URL: http://jossefinast.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0