Race Report Jubileumsmarathon 2012

2012-10-1621:12:32
Jubileumsmarathon Stockholm 2012. 100 år sedan som vi hade OS i Stockholm med tillhörande marathonlopp. För att fira detta satte de ihop en jubileumsmara med nästintill samma bansträckning som för 100 år sedan. rätt så kuperat och roligt nog efter dåtidens sträcka vilket är 40,1 km, 2,1 km kortare än idag. För de som önskade kunde man få sin sluttid för 40,2 km distansen och sedan kunna springa en 2 km slinga för att få full distans. Vid start hade jag ännu inte bestämt mig hur jag skulle göra. Jag har under veckorna innan haft stora problem med mina knän. De har värkt extremt mycket och det gjorde mig nervös när jag inte kunde springa 9 km tidigare men nu ska springa en mara. Sedan var det ju ett jubileumslopp som skulle efterlikna 1912 version så mycket som möjligt och maror finns det gott om.
 
 
För att få mer känsla i loppet fick alla som anmälde sig en vit näsduk att knyta upp på huvudet, vilket jag självfallet hade. Köpte även en vit bomullströja på H&M av lite gammal stil så den sprang jag i. Bomull har en fantastisk egenskap att suga åt sig fukt och det kändes under loppet. Körde på mina vanliga lite lösare shorts, det fick fungera bra. Men det var många som klädde ut sig rejält. En sprang som golfare med klädsel i tidsenlighet samt även emd golfklubbor! De ni!
 
Kul lopp med mycket skoj runtomkring. Fantastisk start på loppet. Samlades i startgrupper utanför Stockholm stadio, var i grupp 2. Sedan efter att ettan startat gick man marschera in, ett halvt varv med jubel från publik, sedan startskott av 50 musköter och så halvt varv ut med ännu mer jubel. Fantastiskt! Sedan gott mod framåt, bra mjukt tempo och bra väder. Dock började mitt knä värka lite vid 9 km. Sedan blev det lite värre. Hade köpt specialtejp för ändamålet som jag tejpat upp mina knän med men p.g.a. kroppsbehåring och svett lossnade den rätt så fort och slutade ge mig stöd. Fick gå vid 2-3 tillfällen innan vändningen vid 20 km. Därefter blev det mer stop för promenad och mindre och mindre sträckor som gick att springas.
 
 
Sista 15 km blev det mest gång i backarna och försök till lite löpning i 50-100 m sträckor. Två gånger stannade jag till vid sjukvård och fick tejpat men det hjälpte sådär. Kom slutligen i mål, det gjorde fruktansvärt ont men det slutfördes. Skippade den extra 2 km slingan då jag hade värk och pina så det räckte, tackar. Mina knäbesvär tog bort lite av det roliga i loppte men det var kul ändå, folk klädde ut sig och det var mycket att uppleva så klart värt det. Sjukt gott att bita i en citron eller apelsinklyfta under ett lopp, hoppas fler tar efter 1912 års modell! Får bara avsluta med en kul kort dialog mellan en löpare framför mig och en väldigt ung funktionär som delar ut sportdryck.
Löpare: "Finns det energybars kvar någonstans?"
Funktionär: "Nej, de är slut" ...... "Om du bara hade sprungit lite snabbare".
Kan sägas att löparen blev väl inte helt nöjd med svaret men lite humor är det. =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0