Distanspass i vårens famn

2013-04-1417:54:17
Vi är ett glatt litet gäng som ska springa Göteborgsvarvet. Själv springer jag den för femte året i rad i år men de andra sitt första. Det är ett skitkul lopp och jag hoppas de kommer uppskatta den minst lika mycket som jag gör. Vi ligger alla på olika nivåer vilket jag tycker är jättekul att se utvecklingen på samtliga även om träningen kanske inte gått helt så på räls som man kanske önskat.
 
Så för att råda någon form av bot på detta så gjorde jag ett försök med att planera in att samtliga söndagar fram till Varvet skall vi träffas och springa distans. Tanken är att åka dit tillsammans och hem tillsammans. Själva träningen ska vi ha ett tema på, som idag distans, men sen får man springa själv, i grupp, i par eller vad som än passar än bäst. Så länge vi kommer iväg! Så jag har fixat ihop lite och även utnyttjat bokat.se som är redigt praktiskt att arrangera såna här event/träningspass. Vi är 5 men tyvärr kunde 2 inte delta idag så vi var tre glada "jävlar" som stack ut i helt enkelt strålande fantastiskt väder! Det är vår och det är vår och det är helskön vår i luften, i marken och för alla sinnen. Kunde inte blivit bättre. Solen skiner, det är varmt och mer eller mindre vindfritt.
 
Hade lite kval om klädval men gick från R90 ställ med t-shirt, till långarmad tunn tröja med R90 väst till att faktiskt springa iväg med två lager t-short (undre är långarmad så egentligen inte t-shirt..). Det var jättebehagligt och vi satte av i lugnt tempo. (Senare sprang vi in igen efter 6 km och tog av underlagret av tröjan och körde resten i t-shirt, det var varmt ute!) En sprang själv som önskat och jag och en polare sprang iväg tillsammans. Vi ligger inte helt på samma nivå men vi hjälper varandra. Han håller mitt tempo nere och jag håller hans uppe. Gick utmärkt. Han presterade imponerande och slog personbästa i distans och jag lyckades hålla honom igång (antagligen under indirekt tvång) och han höll mitt tempo nere så jag kunde köra på och få distans i benen. Lite såhär i efterhand kanske det inte är så rättvist att han får slitas ut men inte jag.. men jag är ok med det ;)
 
Det blev 18.5 km sprunget i rätt så backig bana. Ett friluftsområde i närheten jag gillar att springa i. Ett snitt på våra olika GPS:er. Tiden slutade på 1 timme och 51 minuter. Tempo 6:04 min/km. Lite segare i slutet men jag tyckte att det kändes jätteskönt. Pulsen likaså som hamnade i medel på 154 och toppade på 179. 
 
Dusch med bastu efteråt, välförtjänt och precis lika förtjänt av burgaren som vi tog på plats direkt efter vi var klara. Jättegott och välbehövligt. Redigt hungrig efter allt springande. Så hungrig att bild blev det.. efter jag var klar. Lovar, det såg gott ut och det var det. Lite mycket lök bara..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0