En bättre belöning

2013-04-1420:15:45
Efter löpningen idag så fick jag ett infall av att vilja köpa hem lite gottegott för kvällen. Lösgodis.. eller chips.. B&J kom också på tal. Allt accepterades. Därefter på vägen mot butik för att inhandla lite annat plus denna dagens belöning så diskuterades lite. Var vi verkligen sugna på detta? Kändes mer som ett invant beteende att efter en lång och bra prestation så har man alltid gett sig själv lite gott som belöning. "Klart man kan unna sig lite gott nu när man varit så duktig" och så har man köpt en fin påse med lösgodis eller annat trevligt. Men var vi/jag verkligen sugen på just godis eller liknande? Nej.. det var jag ju inte.
 
Så varför ska jag då köpa det om jag nu inte är sugen på de? Enkelt, de ska jag inte. Inte ens i butik när man gick förbi fick man något infall att ändå köpa lite.. suget fanns inte där. Hade jag inte tänkt efter hade jag nog handlat de mest på rutin.. klart man ska unna sig.
 
Istället vid grönsaksdisken tittade vi in lite ananas, galiamelon och kiwi! De fick de bli, en liten härlig, frisk fruktskål till dessert efter middag. Mycket gott och så mycket bättre. Slog på stort och fixade ihop lite te också. Så.. detta är belöning. Ska man bara försöka ändra på sig beteende också. Bra prestation belönas med frukt. Ananas, passionsfrukt och annat gott och friskt.
 

Kommentarer
Postat av: Crazylicious

Helt rätt! Självklart kan ju belöning vara vad som helst: godis, chips, ett glas vin, en kall öl, en nybakad bulle, riktigt fruktyoghurt... Lyxiga frukter och bär! :-) Snacka om helgmys! Bra val av er, eller ja, bra att ni insåg att ni eg inte var sugna på det andra... Då har man ju kommit långt i sin egen utveckling :-)
Sv: Hmm… Jag har inte sett det så förut, att det kan vara en inkörningsport för tjejer som inte vågar annars. Sedan kanske de blir modiga och kör gärnet bland vem som helst :) Bra bra!
Men ja, var skall alla blyga killar gömma sig? Om jag hade varit supersmal kille hade jag tyckt att det var jättejobbigt att gå runt bland alla stora starka både tjejer och killar. Usch. Skall man träna hemma då? Eller räknar gymmen med att killarna är tryggare och säkrare och starkare i sig själva redan från början? Jämlikheten fungerar inte alltid åt båda hållen...

Svar: Jo, det känns redigt bra att man gjorde ett bättre val som passade en bättre vid tillfälle. Tog lite mer igår men lite för sent så var pigg när det var dags att sova. =)När man kommer in i en mer aktiv träningsfas så försvinner lite godissuget, det glädjer en ordentligt.

Som nämnt är det positivt att det finns, som man kanske kan kalla det, ingångsalternativ än att hamna spot direkt ner på allmäna gymmet med alla experter etc. Första gångarna utan någon större koll känner man sig uttittad och att man itne hör hemma. Många går då hem istället och då kan det vara värt med ett tjejgym så man stannar kvar än att hamna på soffan igen. Dock i en perfekt värld skulle deti nte behövas, men världen är inte perfekt och jag tycker att det är en kompromiss jag kan leva med så länge. =) Problemet finns faktiskt med grabbar också så ett grabbgym vore inte fel heller. Inte för mig men jag vet andra som kanske hade uppskattat det. Kanske bara ett avskilt gym som kan ha grabb/tös tider.
Pierre

2013-04-15 @ 20:01:21
URL: http://crazylicious.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0