I regn och blåst!

2013-04-2918:38:16
Tyckte jag förtjänade lite så tog semester idag och imorgon och tillsammans med röd onsdag så får jag fem dagars ledighet vilka redan är fullbokade men då hinner man rensa bort en massa "ska" och förhoppningvis kommer ut med lite mindre "måsten" snurrandes runt.
 
Så klart man förtjänar en sovmorgon såhär en måndag. Var inte på gymmet förrän vid halv åtta. Vet med mig att berättar man det för vänner så kommer det direkt finnas två läger och enbart två läger med majoritet vid ena.
 
Eftersom jag hade planer för dagen men inte förrän lite senare så kunde jag unna mig att slänga in lite extra övningar men det blev ändå inte så många som jag hade velat. Förutom den sedvanliga morgonrutinen fick jag även chans att få in lite mer övning för triceps och axlar. Styrkan fanns där ändå men den tog slut rätt så fort, antagligen lite seg efter gårdagens långlöpning. Inte jätteförvånad och bara glad jag inte låg kvar hemma i sängen.
 
 
Till eftermiddagen var det planerat att sticka ut ett litet cykelpass. Har tävlingshjulen på Tess just nu och det vill jag ju inte slita ut så tog en stund för att skifta hjul. Det går rätt så fort. Men enligt egen räkning så har jag en 9-delar kassett på de gamla träningshjulen och fick med en 10-delad Dura Ace kassett med mina ZIPP 404 så har skiftat kassett varje gång jag bytt hjul också. Inte jättebesvärligt men ett moment till. Så idag fick jag skifta tillbaka och passade då på att rengöra kassetten.
 
 
Som kan ses på bild så är det 10 klingor. Detta är alltså den kassett som jag alltid räknat som 9-delad.. men den är 10.. precis som den nya.. jag har räknat dem igen, jag har räknat dem en gång till, kontrollräknat dem 8 gånger till och några oräknade gånger därpå. De är bägge 10. Så hur lyckades jag räkna fel? Alla dessa skiften.. för inget.. kul!
 
 
Så på med den nya på ZIPP hjulen och den gamla till träningshjulen. Nu kommer det roliga. Jag kan inte låsa fast kassetten igen. Det går bara inte. Jag skruvar och har mig men det går inte! Suck. Ja.. den har varit med mycket och tänderna är rätt så slitna och kedjan likaså.. så kanske dags att skaffa en ny.. Så en ny kassett till träningshjulen.. som matchar den jag har på ZIPP:en och en kedja som passar detta till Tess.. då borde jag även skaffa en liknande kedja för Freja då hon ska ha ZIPP hjulen vid tävling. Men ARGH.. mer inköp.. jag blir en stackars fattig man med cyklar.
 
Så på med ZIPP hjulen igen då så.. ingen större förändring. Hann heller inte ta bort tempopinnarna, de behöver jag inte ha nu ju. Så kom blåsten. Det har blåst på rätt så bra idag och nu inklusive regn och kyla. Fy f*n. Pälsa på och lite vindjacka och lite ben- och armvärmare och lite hopp om bra runda! Stack ut och tog en kort runda bara runt hörnan som blir på runt 25 km i slutändan. Inte jättelångt men det räckte. Fortfarande lite lost om energi i kroppen men tryckte på så gott jag kunde i vinden. Medvind ut och sen bara motvind. Det är kallt. Fingrarna domnar bort. Det är skrämmande när det känns bra om fingrarna för att de är så nerkylda att jag inte känner någon skillnad och plötsligt så fryser man om dem för man hittar ännu kallare vindar. Det känns inte rätt. Fick lite flashback till senaste Vätternrundan också. Då vinden kom så hårt från sidan att man cyklar mer lutandes än rak. Men så nu har jag en skitig Tess jag bör ta hand om. Det var lite besvärligt med växlingen också och jag misstänker att jag behöver byta ut kedjan snarast.. ja.. när ska man komma på nivå att man faktiskt tjänar pengar på det här?
 
Får man passa på att ge en kort presentation av Tess? Trek 5000, hel kolfiberram med mestadels Shimano 105 komponenter förutom bakväxel på Ultegra. Tempopinnar som extra utrustning som jag använt under mina triathlon.Om jag minns rätt så väger hon 8.5 kg med ZIPP hjul men utan vattenflaskor och annan utrustning. Eller så var det 9. Lite bulkigt där bak men vad ska jag säga. Hon gillar stora väskor. Ryms mycket.
 

Kommentarer
Postat av: Josefin Sjöberg

Efter att ha läst allt detta är jag betydligt mindre sugen på att bli med cykel :P

Svar: Nej då, snart så kommer det nog inlägg som får dig att vilja ha cykel mer än något annat. =)
Pierre

2013-04-29 @ 20:21:16
URL: http://jossefinast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0