Principles of Natural Running with Dr. Mark Cucuzzella

2013-04-0412:38:00
För någon dag sedan slänge någon person upp denna video (ok, länken till den) på ett forum och det fick gott betyg av folk. Så jag tänkte jag kunde ta mig en titt. Det stämmer in på mycket av andra liknande videor om löpteknik och hållning. som jag tidigare tittat på men jag gillar att han just springer barfota så man får se isättningen av fötterna. Bättre visuellt än folk som springer på löpband exempelvis.
 
Jag försökte eller rättare testade att springa med något som kanske liknar denna löpteknik under gårdagen och personligen känns det som man måste hålla lite högre tempo för att det ska gå att springa på detta vis. Tror inte jag hade exakt lika vacker teknik men det gick lite fortare som märktes och det kändes lite jobbigare/ansträngande men vet inte om det var att tekniken i sig eller just att jag varit sjuk, denna fantastiska färskvara av kondition som är lite sämre än innan.
 
Men jag har sprungit mycket i mina dar och jag har varit snabb utan någon form av teknikövning eller någon lärarstyrd träning utan bara sprungit på med den teknik som känts skönast för mig. Alla pratar om barfotalöpning och naturlig löpteknik. Det känns som de som börjat springa men inte får till det sådär perfekt som alla pratar om ger upp och ser sig själva som dåliga löpare. Men bara för att du inte springer så som alla säger du ska springa, så betyder det inte att det är fel. Du har din teknik och så länge du kan springa, det fungerar utan skador och du kan utvecklas så är det helt rätt för dig. Men titta gärna och se om du kanske finns ett annat sätt som också kan fungera för just dig. Kör bara inte ner hälen i marken, det iallafall kan alla intyga inte är bra.
 
Jag ska testa på det här lite till och se om jag kan få till den bättre efter hand. Att ta sig fram är inga problem, nu ska man bara göra det energisnålt också.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0