Skön simning

2013-04-1810:19:01
Wiiiii, det rullar på! Nerförsbacke hela vägen till gymmet och en efterlängtad 50 meters bassäng. Passar på att njuta.. vet att det blir ju uppför hela vägen tillbaka sen.
 
Men jo, det är torsdag mina vänner, om någon mot förmodan missat detta. Torsdag innebär om allt klaffar simmorgon. Sedär, det klaffade! Lite sent på det på morgonen men jag kom dit och jag bytte om och jag hoppade i.
 
So, what's the plan? Simma! Igen! Sist jag var i plurret hade jag en hjälpsam tös som pekade och kommenterade över min simning. Fick massvis med bra tips, förbättringsförslag och övningar och jag ville inte tappa detta nu utan knyta an till förr passet och öva in de "rättelser" jag fick.
 
Folk i vattnet överallt men hittade en bana med bara 2 i, så nu blev vi tre. De simmade på men hade lite övningar och tog det lugnt så jag bestämde mig att ta det lugnare än jag brukar. Har alltid en tendens att paddla på men om jag nu ska lägga fokus på min teknik så kanske jag inte ska pinna på som annars. Så jag simmade lugnt, lugna armtag och försökte få till alla de tips jag fick sen sist.
 
Mjuka armar, betydligt mindre spänd. Rumpan vettefan om hur ofta den var uppe vid ytan så den har jag nog backning på. Skum mening. Men antagligen av en effekt av lugnare bentag. Mer rotation som delvis var bra och delvis lite halvt obefintlig. Men när jag tänkte på det själv och rättade till så kändes det betydligt bättre så en vanesak helt enkelt.
 
Tänkte jag simmar 1500 m men det blev visst 1600 m. Tiden= 37 minuter. En hel del pauser mellan varven då jag kommit ikapp de som simmade framför så jag väntade in lite och en simmade iväg. Så lite återhämtning och ledig tid. Det ger ett medeltempo på 2:04 min/100 m. Fortare än de senaste "runt" 1500 pass då de legat på 2:16 och 2:17 min / 100 m. Till ännu större glädje så var jag inte trött. Lite i början men när man väl värmt upp så var det bara att simma på. Snabbare och med mindre ansträngning. Jag tror vi har något här. Shit vilken direkt effekt detta gick, jag är så glad!
 
Fina in det mer och sen blir det både paddlar, fenor och simplatta för mer specifika och stärkande övningar. Ska även ta och utnyttja de övingr jag fick sist också, när det ges bra möjlighet till det i bassäng. Men det är riktigt kul att se sådant resultat och känna sig så fräsch efteråt.
 
Nu ska man heller inte anta alttför mycket. Det är en gång så kan bero på mycket, men jag är optimistisk och ser en säsong med klar förbättring i min simning. Behövs också när jag nu satt upp målet att för Malmösimmet ska jag simma 2 km med bättre tid än förra året men samtldigt vill jag känna mig pigg och fräsch efteråt då jag har triathlon dagen efter. Små mål.
 
Tror bestämt jag behöver raka mig..
 

Kommentarer
Postat av: Saras Träningblogg

Gött att börja morgonen med simning!! Bra start och imorgon är det fredag :D

Svar: Absolut! Bara att börja dagen med någon form av träning får en att piggna till lite och känna sig duktig resten av dagen. TGIF! Det firas med intervaller =)
Pierre

2013-04-18 @ 15:27:50
URL: http://monch.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0