Upp med rumpan och mer gung!

2013-04-1609:59:19
Vaknade imorse till att nyheterna redan var igång. Lätt omtöcknad och nyvaken men försökte lyssna lite. "2 explosioner vid mållinjen till boston Marathon" var det jag vaknade till. Får erkännas att första tanken var att det var ju en kul grej. Eldbollar vid mållinjen, det måste vara imponerand. Sedan lyssnar jag vidare och förstår vad som nu skett. Fruktansvärda nyheter. Hoppas de får fast den jäkeln eller de som gjorde det. Förstår inte vad de ville få ut av det alls.. iofs aldrig ett sätt att få ut något.
 
Men kom ändå upp sen och fick i mig lite frukost och piggnade till lite. Väskan packad sedan gårdagen så ut och cyklade ner till 50 metaren för simning. Fick erbjudande och kunde inte tacka nej till något sådant fantastiskt så fick lite simcoaching av Jenny. Återigen, jättestort tack för du tar dig tid att hjälpa mig.
 
Fick simma först lite på egen hand så hon kunde få en överblick över hur jag simmade just nu och lite uppvärmning. Tror jag tänkte/pressade på lite för mycket direkt för jag kände att jag blev trött redan då. Men brukar iofs vara lite seg i starten och sen komma igång ett par hundra meter in. Likaså som för löpning, ge mig 5 km sen börjar jag komma in i det.
 
turligt nog och till min stora glädje så hade jag ändå en bra grundteknik. Men jag behövdes trimmas lite i kanterna, putsas till och få lite extra glans. Jag är inte tillräckligt rak i vattnet. Med våtdräkt antar jag att det fixar sig bättre men i pool utan så kommer rumpan ner och benen likaså och "släpar" efter och ger motstånd. Så första delen var att komma upp med rumpan och benen. Sparka lite snabbare och inte lika "stort" i bentagen utan mindre benspark med högre frekvens. För att få upp benen lite. Antar jag senare när man får till det bättre kommer sänka frekvensen då jag för långa simpass vill ha färre spark så man sparar energi, men fortfarande starka nog att ta mig framåt.
 
Ungefär då kände jag mer av tröttheten i benen efter löpningen i söndags. Men var inte så farligt så det var bara att pendla på. Mjukare rörelser och mer avslappnad kom också upp. Har en viss elegans (egna ord) i min simning med rätt så raka linjer, vinklar och rörelser vilket kräver att jag är rätt så stel i kroppen som både slösar energi iom att jag spänner mig hela tiden och måste aktivt föra armarna runt. Så blev lite övning på att hitta taget/draget i armarna och att köra med överdrivet mjuka rörelser, nästan halvdöda armar som faktiskt gav väldigt mycket. Mjukare, inte lika spänt men kanske ändå snabbare. Upp med rumpan också. Fan, missade de, ooh, upp upp.
 
Därefter blev det pendlarrörelsen med överkroppen och iofs hela kroppen. På med benspark igen, in med armarna och gung gung gunga framåt med enbart benspark! Kändes som man inte kom någonstans. Första omgången var inte bra. För lite gung och för lite vinkel. Fick backning och göra om och göra rätt. Mer gung krävdes och mer gung gavs. Mycket bättre gpendlarrörelse denna gång och därefter simmade kort med denna nyfunna teknik och det gick smidigt och snabbt. Brukar försöka tänka på att få igång mer gung men missar det nog efter ett tag.
 
Armarna fick sig en känga också. Tänka mer på armarna ut, längst med vattenytan med överarmen och försöka greppa vattnet mer och använda de större musklerna.. lite svårbeskrivet men har tittat på det innan men har väl haft pik under en morgon men sen inte mer men uppenbarligen mer av detta i tekniken.
 
Det blev mycket nytt, det blev mycket att tänka på under kort tid så klart det blev lite vingligt och med lite bristfällig andning och så. Men under kort tid fick jag mycket bra input och nu blir det till att simma simma simma och få in allt det här så gott jag kan. Upp med rumpan, upp med benen, bredare armtag, avslappnare rörelser i armar och kropp och mer rotation i kroppen. Stort tack, nu ska det plaskas i bassäng!
 
Kan se utskällningen nedan: Ner med huvudet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0