Race Report Hörby Marknadslopp 2013

2013-07-0410:12:00
Har under flera års tid velat springa detta lopp men aldrig blivit av. Tror jag såg det andra året som jag sprang och tänkte att detta kuperade lite längre än en milslopp vore kul men blev aldrig av. Varför? Minns ej. Men sen har det bara inte blivit av, förrän nu!
 
Känner en vars familj alltid är med och arrangerar så hon skickade mig ett sms i måndags när jag var ute och sprang till Lomma och påminde mig om loppet. Så tog bussen hem istället för att springa för att börja vila upp mig inför loppet.
 
Så blev det onsdag och hade redigt stela ben med intensiv träningsvärk. Kändes när jag gick och speciellt i trappor. Hur fan ska detta gå? Inte alls taggad och trött var jag. Men med lite uppvärmning innan loppet så ska nog benen piggna till men jag själv då? Äsch.. får väl ta ett myslopp, det blir nog bra.
 
Efteranmälan och på plats en 40 min innan start. Det var marknad så tog en runda och tittade på Höbry marknad och insöp... marknadskänslan. Det är något speciellt och vet inte om jag saknar det egentligen.. men det är kul att titta på. Det finns så mycket att... uppleva och se.
 
Så blev det dags för start. Hade druckit en skvätt PWO som jag brukar inför ett lopp, det brukar pigga upp och det kändes som man var lite piggare. Värmde upp och benen mjuknade till lite i den kyliga vinden. Tror vädret nog kan bli perfekt. Svalt men ändå inte kallt.
 
Hamnade sist i startgruppen som bara var en stor hög med folk. Inga seedningar, inte grupperingar utan bara en stor liten grupp. Det var inte många tävlande med, ungefär 250 pers. Litet och mysigt.
 
 
Startskottet ropades ut och så var alla iväg. Var ju sist och fick igång ett skönt lugnt lunk ut ur Hörby. Men benen kändes lite piggare än så, så jag började springa om lite folk. Sprang om lite till och så några till. Vägen övergick till skog och skogsväg. Jättemysigt lopp med vacker natur. Så lugnt och behagligt att springa. Riktigt rovigande och benen var pigga och andningen lugn. Fortsatte springa om folk och skuttade mellan små glipor där det gick att squeeza sig fram.
 
Efter en 3-4 km hade jag lämnat en större grupp bakom mig och sprang själv med sikte på en annan gruppering folk framför mig. Den lite snabbare gruppen antar jag och fortsatte i mitt tempo som ändå var överraskande högt för lite kuperad terräng.
 
Kom ifatt den snabbare gruppen och fortsatte springa om folk. Fasen det var skön terräng och man får en otrolig kick av att springa om männskor. Sprang bara om folk, ingen sprang om mig. Eller jo, en kille när jag drack lite vatten men drog om honom snart. Igen.
 
 
Kändes som ovanligt mycket nerför ändå och inte alls så jobbigt som jag först tänkte mig att loppet skulle vara. Vid 9 km kom jag in i någon andra andning och en andra set av muskler som piggnade till ordentligt och jag kunde öka farten ytterligare och dra om ännu mer folk. Andningen blev lite mer ansträngd men inte mer än bara lite och andades fortfarande betydligt lugnade än de flesta jag sprang om.
 
Vid slutet ökade jag takten och hälsade glatt på funktionärer och åskådare, viftade med kepsen och försökte få dem att applådera. På upploppet kom jag ikapp en lite äldre man som jag försökte springa om men han såg mig och ökade takten. Jag ökade ytterligare och likaså gjorde han. Jag skulle uppenbarligen inte om och så blev det. 1 sekund före mig sprang han in i målfållan som enbart rymde en person i taget så fick bli den ordningen. Väl i mål så tackade han mig för lite sporrande sista biten. Ha, kul man kan hjälpa till att tagga folk. Pojkspolingen skulle inte springa om helt enkelt!
 
Men fantastiskt lopp och det kommer defintivt springas igen. Jätteskönt och prima! Bara en 7 minuter efter vinnaren också och bland top 30, skitkul! 12.6 km sprangs på 56:30, temposnitt på 4:30 min/km. Fasiken va roligt! Trodde jag inte när jag packade ihop mina grejer innan man åkte iväg.
 
 
Mycket skumma grejer som såldes på marknaden och konfektyr från Markaryd var poppis och färgglatt men för mig blev det inget godis utan Korv! En påse köptes med Skånsk lökkorv, skånsk vitlökskorv, skåns brännvinskorv och skånska isterband. Nom nom! Gottegott!
 
 

Kommentarer
Postat av: Tuva

Hej igen!
Jag har kollar lite på klubbar och så som du sa men har kommit fram till att det är svårt att börja nu när man bor i två städer samtidigt pga plugg. Så jag får vänta ett tag innan jag börjar med cykel.
Hur lång tid tog det för dig att träna till ditt första lopp (löpning). Har en kompis som vill springa med mig snart och det känns lite skrämmande eftersom jag inte springer utan kör spinning och styrka. Men när kan man börja med loppen och vad ska man tänka på när det gäller starten (att komma igång på riktigt)?

Svar: Njae, kanske inte helt lätt men även om man cyklar lite då och då på egen hand så får man en känsla av det och kanske en start. Sen om det kan vara värt åtskilliga tusen, det är en annan femma. =) Kanske bara rundor på din nuvarande cykel kan vara en trevlig start.Hmm, jadu. Tror det var hela våren och en bit av sommaren mitt första år. Började ju från scratch och kunde bara gå och slutligen lyckades jag med en mil i juli tror jag det var och mitt första milslopp i augusti.
Inget är så bra som en som sporrar en och som drar lite, annars är chansen rätt så stor att man "fegar" ut lite och saktar ner tempot. Kanske inte som första runda men lite senare. Jag fastnade i en specifik runda och tempo men sprang ut med en polare som drog mig och fick mig att våga pressa på lite mer och det gick. Visst, det var jobbigt men jag kunde mer än jag egentligen vågade och trodde. Så springa med någon är ypperligt. Kör du spinning har du nog konditionen i god form så det är mer att få igång benmusklerna. Spring backar så tränar du musklerna och konditionen på ett bra sätt. Starka benmuskler så blir platta banor hur lätt som helst.
Din sista fråga tror jag inte riktigt jag hänger med. Du kan ju börja springa lopp närsomhelst du själv känner dig redo. Bara häng på rätt grupp och gör ditt bästa så lovar jag att du tar dig runt. Finns lopp i alla möjliga distanser så ta det som känns bäst just nu och våga sporra dig framåt. Just lopp gör att man orkar lite extra, lite hårdare, lite längre. Att tänka på är väl att vara insprungen och använda kläder du är bekväm med och testat tidigare. Jag kan vara dålig på det ibland men skor du vet du inte får ont i, kläder som sitter bra och inte skaver. Ju längre lopp desto mindre uppvärmning behövs men uppvärmning är alltid bra för en bra start. Småjogga lite, upphopp, höga knän, sparka bak mot häcken och korta fartökningar (börja långsamt och öka farten tills du kör max, bara kort kort kort ett par gånger) så kommer musklerna igång och hjärtat likaså. Kort lopp, mer uppvärmning. Dricka rikligt med vatten under veckan innan och kanske sluta dricka timmen innan och något litet precis precis innan start så ska du förhoppningsvis inte behöva stanna på vägen. Lite korta tips, hoppas det hjälper annars får du gärna fortsätta fråga. Lycka till! =)
Pierre

2013-07-04 @ 11:30:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0