Backintervaller

2013-06-1913:49:00
Backpass är sketnabra om man vill utvecklas som löpare. Kan man springa i kraftigt lutande backar utan problem är plan mark en barnlek. Synd bara att backpass är så förbaskat tråkigt ibland när man springer på egen hand. Som intervaller. Bra då att det finns grupper som gillar att göra sånt tillsammans. Coach K Runners, som jag hoppade in och körde lite FYS med i förra veckan, körde ett backpass igår kväll. Sjukt najs, det hakar vi på!
 
Så jag och tösen tog en liten lugn löprunda dit. Blev en 4 km denna gång i mjuk behagligt tempo. Kom dit precis när de satte igång. 4 backövningar gånger 2 var planen. Först en lång en på.. massa meter. Minns inte vad de sa men kan en 400 m stämma? En liten extra backlöpning med några andra medan resten kom till toppen och samlade sig. Därefter en brant men kort backe. Sedan sprang vi ner och körde från absoluta botten till absoluta toppen. Kanske en 400 m där också men med en rejäl lutning på slutet. Den tog musten ur en. Sedan avslutar med ungefär halva första backen, så en 200 m till toppen.
 
Skitkul! Så roligt att vi gör om allt en gång till! Ner och körde långa backen och så allt om igen. Låg i täten i flesta omgångarna och hade en bra återhämtning efter varje omgång. Sista två körningarna körde jag på rejält och absoluta sista gav jag allt och kom först upp! Whopa! Hjälper när man jagar folk att pressa på lite till. Tror dock jag kunde pressat på lite mer i de första omgångarna. Har alltid kört på för hårt i intervallerna och man ska ju hålla samma tempo på samtliga intervaller så inte ta ut sig direkt i början. Det satt i men kunde nog kanske gett lite extra, ska försöka satsa på det nästa gång! Sen blev det bara till att jogga hem igen. I ännu långsammare takt.
 
Men skitkul, jättekul med 34 pers som rusar uppför en backe. Blir som en gigantisk julgran med den gröna marken och de färglada tröjorna utspridda över hela ytan.
 
Jag får någon skum version av hängbröst med vit t-shirt och ryggsäcken på. Men den får jag bjuda på.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0