En amatörs interna diskussion

2013-06-2812:28:55
Ger mig själv ännu en dag med vila. Har blivit torr också. Snustorr ända in i benmärgen känns det som också så dricker vatten så jag snart flyter iväg. En ensam säl guppar förbi.
 
Men har tittat lite vidare på inför min nybeställning av kassett och kedja till bägge cyklarna. Har kollat vad jag har hemma och min Dura-Ace kassett är en 10-delad 12-25 historia, precis som min förra kassett som numera är sliten och förbrukar. Så bestämt mig för att fortsätta köra på denna på Tess. Så behöver bara ny kedja på. Funderade på om Ultegra 6701 för 10-delad kunde fungera och fick tipset att kolla detta dokument som innehåller en fin vy och jämförelse mellan Shimanos olika komponenter och vad som passar och fungerar till vad. Så vad jag kan läsa ut så ska det fungera ypperligt så det kör vi på
 
Så var det bara Freja som också ska ha nytt. Kedjan och kassetten som är på nu fungerar till träning men inget jag vill leka med på tävlingar. Så beställer nytt, installerar och kör på tills efter sista triathlonet och sen skiftar jag tillbaka till de billigare varorna som kom med cykeln till träning.
 
Det blir liknande kedja, Ultegra 6701 och det blir även Ultegra till kassett. Sedan är bara att bestämma följande... vilka klingor vill jag nu ha. Har försökt läsa på så mycket jag kan men det är inte helt lätt. Jag antar att kommande lopp kommer hållas på plana banor så siktar på att som störst ha 23. Så antingen 12-23 eller 11-23. Skulle det vara backigt kan jag ta 12-25 som jag redan har så det är redan löst. 12-23 låter som en bra deal. Det ger många fler en-tands-steg så växlingarna blir mer precisa. Exempelvis. Om jag cyklar och det känns liiiite för lätt så vill jag öka på ett snepp. Om det är 3 tänder fler på nästa klinga kommer det bli betydligt jobbigare att cykla. Så fler 1-steg ger en bättre flyt på cyklingen när man väl är uppe i hastighet.
 
Däremot tror jag att mina klingor fram är av mindre storlek, 52/36, så verkar vara lite väl klent för högre hastigheter. Så kanske 11 som minst kan kompensera. Fick tips att kolla på Sheldon Brown för en bra jämförelse mellan olika kassetter, kadens och klingor. Skitbra bild av hastigheter man kan hålla vid olika kadens, så som 90 exempelvis och därefter jämföra olika kassett-kompositioner m.m. Tycker det känns lite klent med 12 så tror jag kommer satsa på en 11. En amatörs granskning och analys så ska rådgöra lite också så får vi se vad man beställer sen. Men då jag har 11-28 på nuvarande kassett och har inte funnit det opraktiskt med en 11:a så blir det nog så.

Kommentarer
Postat av: Tuva

Hejsan!! Vilken härlig blogg du har. Jag har följt bloggen ett tag och beundas över din beslutsamhet att bara börja träna bara så där och alla dessa lopp som du genomfört.
Men jag undrar lite hur du kom igång med cykladet och vad som är bra för "nybörjare"? Jag har cyklat mycket på min damcykel men funderar på om jag ska ta det till en ny nivå. Sen undrar jag även hur det kommer sig att du döpt dem till just Freja och Tess? Tack för en fin blogg! Ha det gött.

Svar: Tack så mycket ,glädjande ord att höra (läsa). Jag kom igång med cyklandet iom att det var en del av Svensk Klassiker. Vet inte om jag hade hakat på den träningsformen annars men ska aldrig säga aldrig. Bestämde mig först att göra en SK och därefter blev det till att börja cykla. Det är rätt så behagligt att göra på egen hand men desto roligare när man är fler. Så om det finns en cykelklubb i närheten där du bor skulle jag tipsa om att snacka lite med dem. Man får hjälp, tips och regelbunden träning. Kanske t.o.m så att det finns flera så kolla runt och hör gärna runt om du känner folk som cyklar. Vissa klubbar är mer avslappnade än andra och kan vara skönare att starta i. Funderar du även på ny cykel så fundera noga på om du vill enbart ha cykling som en variation i träningen eller om du vill satsa på lopp och mycket träning. Det avgör lite om du ska lägga ner några extra tusen på en bättre cykel eller ej. Vill du bara cykla och ha det som omväxlande motion behöver det inte bli så dyrt. Kolla blocket och begagnat. De brukar vara välskötta och just nu efter Vättern brukar det kunna finnas en hel del ute. Har du inte bråttom så håll utkik. Jag tittade ett par månader innan jag fick mitt klipp.
Mjo, när man har gått igenom så mycket får man en annan relation till cykeln. Ni blir ett team som man umgås med på långa lopp när man är ensam, även träningen händer det att man pratar lite, sporrar sig själv och cykeln att prestera. Namnen blev baserade på cykelmärket. Trek börjar på T så det blev Tess och Feld blev Freja. Sedan är det fina namn som är lätta att komma ihåg och enkla att säga när man börjar bli trött på cykeln. =)
Hoppas det går väl och att du finner att cykla är något för dig. Kan du låna en cykel är det ett stort plus så du får testa på först. Lycka till!!
Pierre

2013-06-30 @ 10:32:38
URL: http://tfredin.bligspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0