Karlstad Stadslopp Race Report

2013-06-1710:33:00
Så har man sprungit runt i Karlstad också. Varit där ett par gånger men aldrig sett staden i sig så det skulle ju både bli kul och intressant.
 
Hämtade ut nrlapp dagen innan och bytte även startgrupp när jag ändå var igång. Skiftade upp ett snäpp till startgrupp gul vilket innebär tid under 42 minuter. Lovade damerna att jag lyckats med det en gång för inte alltför länge sen så detta godtog de och smällde på en gul liten prick på min nrlapp. Topp! Nu skall här presteras!
 
Lite off-topic men i Mullsjö äter man schnitzel (varje gång) och tror bestämt de bytt schnitzel-leverantör sen förra sommaren. Billigare också. Japp, granen är kvar.
 
Lördag och var på plats strax innan start. In med väska, sista.. näspudringen och sa hejdå till vänner och skuttade fram mot min startgrupp långt långt fram ungefär en 10-15 minuter innan start. Nästan precis framme vid start fanns en inhängnad dedikerad för den gula gruppen och där fanns en 10 pers som studsade runt. Alla andra grupper jag  gått förbi var knögafulla med människor men här var det helt dött. Eh... har jag missat något här? Inte för att klaga, skönt med utrymme men ja, lite oförberedd. tog min plats bland "eliten" (som iofs var i den första fållan som var som ett brett streck mellan oss och startlinjen) och studsade runt lite. Men efter SATS uppvärmning så ramlade det in en drös människor så då kändes det trångt och sådär typ trevligt igen.
 
Träffade även på Emma där som också bytt upp till den gula startgruppen. Jättekul att äntligen får träffa henne. Har följt hennes blogg i ungefär ett år nu och sett hennes transformering. Jättekul att få träffas och snackas vid lite innan start och vi skulle båda satsa på att komma in under 42. (SPOLIERALERT: ingen lyckades).
 
Skottet brann av och vi kom iväg. Det var trångt med folk och då vi alla höll liknande tempo var det konstant trångt men inte så farligt instängt. Vid en sväng dock så skulle alla hålla så nära böjen som möjligt vilket resulterade i att jag och en annan hakade fot och höll på att äta asfalt men båda klarade sig. Dagens spontana pulshöjning och det är väl inte direkt något jag behöver just denna dag.
 
Rätt så tidigt  var det stora folksamlingar som stod och.. inte hejade men tittade på. Så jag slet upp händerna och började applådera och försöka få igång publiken lite. Visst, det är tidigt men alla gillar vi ju en aktiv publik. Det kickar igång en lite extra.
 
Tempot var högt och första km sattes på 4:03 minuter. Det är en platt bana och det kändes. Någon liten höjning typ där och någon liten sänkning kanske lite där men rätt så platt. Så man fick aldrig riktigt någon hjälp eller "vila" utan fick springa på och trycka sig framåt konstant. Annars brukar man kunna få en liten vilostund i en nerförsbacke här och var. Kändes även att man låg på gränsen. Liten liten motvind, verkligen inte jättemycket fick en att tappa fart och de andra att dra på. Spännande att se.. skrämmande likaså.
 

Såhär i efterhand minns jag inte mycket av Karlstad. Har bilder i huvudet av byggnader, vatten, folk och parker runtomkring men inte jättemycket. Väldigt hög fokus på loppet. Efter ungefär halva och framåt blev det mer folk längst med banan men de var inte jätteaktiva. Det var folkfest med betoning på folk och desto mindre på fest. Tror jag sprang och klappade händer och försökte tagga upp folk minst en 20 gånger om inte mer. Något tillfälle tog jag några klumpiga löp-danssteg till musiken och hörde folk skratta till lite. Även sprang och vinkade helt oberörd och i högt tempo till folket runtom med ett stort grin i ansiktet. Jättekul och uppskattat men kände direkt efteråt att det gick jag äta upp. Shit de tog energi. Tre gånger ropade jag ut "Heja Skåne" men då och enbart då var det tystare än någon annanstans. Ett litet hånskratt i bakgrunden men verkligen noll gensvar om inte mer åt minus-sidan. Skåne, inte populärt i Värmland helt enkelt.
 
En liten bit innan upploppet kröp jag ihop med kroppen lite, bröt ut i ett vrål och sprang fram som en gallskrikande Quasimodo (eller hur han nu stavar sitt namn) och det fick folk att skratta till, det hördes. Varför för man inte sånt här oftare.. ska inte vara så himla stelt. Sedan såg jag mållinjen och ökade tempot och flög förbi människor i ett jäkla tempo. Ut med sista energin och kom in på 42:49. Blev lite bitter på mig själv att det inte blev rekort men insåg sen att den tiden faktiskt inte är dålig så då skärpte jag till mig och var nöjd. Det  var en varm dag, så det gör lite de också. Men en sak fick jag mersmak av. Mer spex till folket!
 

Kommentarer
Postat av: Josefin Sjöberg

haha, så roligt att läsa :) (mkt roligare än att skriva tenta) jag håller med, mer spex :D

Svar: Tackar. =) Det tror jag nog, men detta är mycket viktigare att läsa än vad du nu än tentar i. Detta är livserfarenhet, de du! ;)
Pierre

2013-06-17 @ 15:59:21
URL: http://jossefinast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0