Vid våtdräktsinköp

2013-03-1414:10:00
Så sant så sant. Om jag nu häller ur mig att ni ska köpa våtdräkt kanske jag kan komma med lite tyckte och tips på vad man kan tänka på. Detta är enligt mig så ni kan nog både få höra från de som håller med och inte håller med men mest blir det nog mer tips kanske.
 
Vilken våtdräkt ska man ha?
Baseras på vilket simsätt du föredrar. Om du simmar mycket bröstsim ska du ha en kort variant. Det blir mindre flytkraft på benen och de kommer längre ner i vattnet där de kan ge kraft framåt när du sparkar. Om du simmar mycket crawl ska du ha en lång. Då får du en fin flytkraft längs med hela kroppen så du får en mer pilformad profil och kan "skära" dig snabbare genom vattnet. Då kommer både kropp och ben högra upp mot ytan. Sedan finns det de varianter som är utan armar men med långa ben. De är bra för dig som har en mycket bra teknik och kan simma snabbt utan hjälp. Du får flythjälpen till benen så din profil blir rakare och du har inget tjockt tyg som hindrar dina axelrörelser lika mycket så du får friare rörelser och kan simma mer obehindrat.
 
Hur tjock ska den vara?
Har du kollat på våtdräkter ser du att de har varierad tjocklek. Kan säga att ju tjockare den är desto mer isolerande och mer flytkraft får du. Den blir även styvare och har mindre flex för rörelser. Men oftast är de jämntjocka och större för exempelvis dykning vid varmare vatten eller kanske surfning (surfar inte så osäker). Det du vill ha är anpassat för simning och de har olika tjocklek baserat på kroppsdel. Runt torso är den tjockare, runt 3-4 mm och +/- några mm. Varierar men lite tjockare där för att ha flytkraft och värme. Benen brukar ha lite åt de hållet också. Armar och axlar har mindre, runt 1-2 mm kanske. Så man får mer flexibilitet och kan röra sig mer obehindrat.
 
 
Vilken storlek ska jag ha?
Kolla på tabellen som brukar finnas tillgänglig till just den modell och tillverkare du tittar på. Köper du på nätet så brukar de finnas tillsammans. Mät upp dig på längd, kring bröstet, magen, ben etc och kolla sen upp vad du bör ha. När jag köpte min så tog jag den som passade enligt tabell och den satt bra. Är du osäker så kontakta tillverkaren. Det mått som är viktigast är dock över bröstet. Den ska inte vara för tajt där, du ska fortfarande kunna andas. Att den är aningen kort isåfall gör inget, innebär bara att du har lite mer hud på benen och armarna som visas, inte mer med det. Så bröstmåttet är viktigast. Även viktigt längdmässigt från skrev till axlar så det inte blir för tajt där heller. Kan bli.. smärtsamt. Sedan så kommer den sitta tajt när du provar och det ska den göra. Min sitter som ett andra lager skinn och det kan väl diskuteras om det är perfekt eller ej men jag tycker det fungerar ypperligt. Blir bättre när man hamnat i vattnet och lite vatten kommit in, fungerar lite som någon form av vaselin som underlättar rörelser.
 
Var och vilken ska jag köpa?
Kolla runt på nätet. Där finns mycket mer att välja på. Finns några få butiker i Sverige som har ett större urval av våtdräkter. Jag köpte min som sagt på nätet och den fungerade ypperligt. Just nu är ju pundet väldigt lågt så då kan man passa på. Det finns en hel del märken också. Jag har en Orca S3 (årsmodellen när jag köpte 2010) och den kostade väl en liten slant men tror att det var värt det jämfört med de som säljs på exempelvis Stadium. De verkar inte alls ha samma passform och material som underlättar glid i vattnet. Sedan finns det en hel del andra märken så kolla runt och känn av hur mycket du tänkt använda den och tävlingar etc. Finns för runt 1000 kr och uppåt. Tror väl att runt 1000-1500 får du en väldigt bra våtdräkt och sen kan du jobba mer på teknik istället.
 
Är de besvärliga att få på?
Njae. Helt lätt är det inte men det finns knep och man får dra lite. Videoklippet nedan är ett av de som vanlgit extremt många klippen som finns på nätet och där jag fått ett par bra tips. Använd en liten plastpåse som du sätter om foten eller handen så glider man lättare igenom när man ska ta på sig våtdräkten. Är man blöt kommer det gå tämligen segt så hoppa inte i innan. Någon har även tipsat om sådana blåa skoskydd som finns, det låter också som en praktisk lösning. Klippet innehåller även mer tips om hur man får på sig den så den sätter bra och löst runt axlarna så du får bästa möjliga rörelser. Kan sedan även använda plastpåsen som skydd om fingrarna så man inte kör ner dem i neoprenet.
 
 
Är det något annat jag ska tänka på?
Ja du, det finns nog massvis med saker att tänka på. Men var försiktig med din våtdräkt. Neoprenet är nämligen rätt så ömtåligt. Vassa naglar och andra föremål gör lätt revor i den och du vill inte ha en massa håll i din våtdräkt. Så klipp naglarna eller försök använda fingertopparna eller typ plastpåse / handskar. Bara var försösiktig. Kan även greppa våtdräkten från insidan när du drar upp den, det är mer hållbart där. Det är nämligen ett annat tyg så oftast går det bara hål i ytterdelen (neopren) och det går att laga så länge som det inre nätet fortfarande är helt.
 
 
Ah, så den går att laga, hur gör jag de?
Japp, det går att laga och det gör du med neoprenlim. Köp med det direkt när du köper våtdräkt eller vid din lokal dykcenter/butik. Torkar fort och blir nästan ännu starkare kring det området där du lagat. Man kan laga det snyggt och så kan man laga det på mitt sätt som jag gjorde vid första stora revan. Inte snyggt, men det håller perfekt.
 
 
Något annat?
Japp. Vaselin. Köp hem en tub vaselin, bodyglide eller liknande. Håll på ordentligt i nacken. Om du simmar crawl men säkerligen annat så kommer du gnida din nacke mot våtdräkten och slutligen få ett fint brännsår. Så på med mycket vaselin så slipper du besvär. Hade på rikligt under min Ironman men det hann gindas bort så fick ett fint brännsår där. Var underbart när man cyklade sen i flera timmar med solen som stekte i såret. Hade blåsor dagen efter.
Om du köper en våtdräkt med dragkedja som går upp till nacken så haka aldrig fast den med karborrbandet när du simmar med andra. Risken är att någon som simmar bredvid fastnar i din bildade ögla och drar ner dragkedjan i simtaget så den öppnas upp och du får in en jäkla massa vatten. Utan låt den bara hänga. Vissa har dragkedja som går ner och då är det inte samma risk. Lite utanför inköpstänket kanske men när jag ändå är igång.
Ja visst ja. Har läst en hel del om folk som undrar vad man använder för att tvätta rent en våtdräkt med. Vatten. Bara vanligt vatten. Skölj av den när du kommer hem, vänd den ut och in och häng upp på galge. Done!
 
Hoppas det hjälper och att du hittar en våtdräkt som passar. Det är mycket roligare att simma ute i havet eller i sjöar än i en 25/50 m pool inomhus. Rekommenderas starkt. Hojta gärna till om ni har fler frågor eller om något jag nämnt är fel eller har ytterligare tips. Mycket nöje!

Kommentarer
Postat av: C H A R L O T T E

Jätte fin blogg! Kul med info om våtdräkt :)

Svar: Tackar tackar. Jo, det dök upp lite frågor lite varstans så tänkte att folk kanske började titta på det nu, så kunde man dela med sig av sina små tips.
Pierre

2013-03-15 @ 11:07:39
URL: http://chatra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0