4 mil med Freja

2013-05-2321:31:55
Sol. Svalt och skönt. Nästintill ingen vind. Vad hittar man på då? Självfallet hoppar man upp på en cykel och beger sig iväg på en liten tur. Eftersom vädret är så extremt gynnsamt och jag faktiskt inte riktigt cyklat på Freja var detta ett naturligt val. Klart jag och tösen ska ta en liten tur. Valde ut en runda som blir ungefär 4 mil, det blir ett bra litet pass och en fin jämförelse på nuvarande prestanda inför ett triathlon där man cyklar just 4 mil. Fast nu har jag då inte simmat innan. Skit samma.
 
Återigen kändes det ovant att cykla med Freja. Vid bromsarna finns det inga växlar och vice versa. Känns även högst osäkert att sitta i tempoställning i stadstrafik eller där trafiken är lite högre. Så väntade med det tills jag kommit ut från stan.
 
 
Kändes som det gick fort. Klockan är det enda som visar hastighet och tid men den var så pass vinklad att jag inte kunde se. Antingen är det något jag vänjer mig vid och accepterar alternativt så köper jag en tillsats så jag kan sätta klockan på cykeln.. eller så köper jag en cykeldator. Helst vill jag hålla cykeln så ren som möjligt så jag lutar just nu åt att vänja mig vid att lite då och då kunna kolla på klockan istället.
 
Kändes även lite obekvämt att sitta i tempoställning. Inte själva lutningen men att tempopinnarna sitter så pass tätt ihop att jag måste trycka in mina armbågar för att sitta tillrätta. Detta ger iofs en mindre mig mot vinden vilket är bra. Alternativ att flytta ut dem eller vänja mig. Jag ska testa ett par gånger till, återigen är det säkert en vanesak. Allt för mindre luftmotstånd.
 
 
Men det rullade på fint. Vande mig mer och mer att sitta i tempo och slutade med att jag körde tempoställning precis överallt och hur stabilt som helst. Sjukt najs! Vägen började med en skön nerförssträcka ungefär 1/4 av rundan följt av platt raksträcka. Sedan vändplats och så platt hemfärd avslutat med uppförsbacke. Snittempot sänktes nog lite där men inte med alltför mycket. Slutade med en snitthastighet på 32 km/h på 38.5 km. Väldigt nöjd med denna första runda. Kändes i benen att jag inte var så van vid cykling igen men som första runda visar det på god potential. Pulen snittade på 155 och fick en TE på 3.7 så det var ett bra pass. Sjukt nöjd.
 
Ett problem som jag känt av är att växlarna behöver justeras. Sist jag försökte mig på det så blev det bra i slutändan men tror det var jäkligt mycket tur. Så får antingen försöka lite själv eller se om man hittar någon vän som är bra på det där. Borde känna ett par som kan fixa lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0