Loppen 2012 Del 3

2012-10-1914:12:00

Malmö Triathlon
Datum: 5 Augusti
Tid: 02:30:13
Sträcka: 51,5 km 
Hastighet: 20,57 km/h 
Tempo: 02:55 min/km

 

DisciplinTidDistans (km)Hastighet (km/h)Tempo (min/km)
Simning 00:28:36 1,5 3,15 19:04
T1 00:02:59 - - -
Cykling 01:08:54 40 34,83 01:43
T2 00:02:06 - - -
Löpning 00:47:40 10 12,59 04:46

 

 

AXA Malmö Triathlon. Första triathlonet i Malmö. Blev olympisk distans igen som jag tycker är trevligt. 1,5 km simning, 40 km cykling och 10 km löpning. Lite barnsjukdomar definitivt men kan de fixa dessa för näste år blir det finfint. Vattnet var jätteskönt, runt en 19-20 grader. Dock var starten för liten för antalet anmälda så det blev fullständig kaos när startskottet gick och det tillsammans med att mina simglasögon immade igen helt gjorde att jag simmade lite längre ut än nödvändigt. Fick inte in tekniken och andningen förräns efter en 600 m. Så simningen gick fortare än vid Stockholm men inte så fort som jag hoppats på. Kommer jämföra alla mina tider med Stockholms Triathlon då det är den enda tidigare lopp jag genomfört med samma distans, så enda loppet jag kan jämföra med. Skiftet till cykeln gick också den snabbare. Sprang iväg (fick springa först ett par 10-tal m för underlaget inte var det mest optimala) och sedan cykla på avstängda gator till kalkbrottet och tillbaka via Limhamnsvägen. Lite för många rondeller, svängar och trix för att det skulle kännas klockrent. En del vägbulor man fick cykla över, vissa låga och ok men några riktigt höga. Förstår de inte vill stänga av gatan i Limhamn men att köra rakt fram genom Limhamn hade varit ett plus. Cyklingen gick bra, lite snabbare tid än Stockholm här också. So far so good.

 

 

Skiftet till löpningen gick snabbare där med, bara en massa plus (inte mycket men många bäckar små) och stack sedan iväg för löpning. Där tog det dock emot. Sedan starten har jag haft ett behov att pissa och den tryckte på nu under löpningen. Antagligen hade jag även fått i mig lite för mycket vatten under simningen så hade en hemsk och jobbig magknip hela rundan så det blev tyngre och jobbigare än jag hoppades på, självfallet, men kunde hålla ett någorlunda tempo. Lite långsammare än Stockholm men sluttiden blev fortfarande en förbättring så nytt PB! Kommer defintivit att haka på tävlingen nästa år igen och prestera bättre. Hyfsat enkel och snabb löpbana så där borde jag kunna kapa in en hel del tid på. Kan de lösa starten för simningen bättre samt att mina glasögon inte immar igen så borde jag kunna bli lite snabbare där också. Cyklingen kan jag säkert prestera bättre på om jag bara tränar mer men det är en hel del tvära svängar och rondeller/gupp i vägen som gör att när man väl fått upp hastighet måste man bromsa in igen. Inte helt optimalt. Ska även införskaffa trikläder samt någon form av annan lösning till skorna så jag inte ska behöva knyta. Tittar redan på lite olika skosnören som kan underlätta så man sparar in lite tid vid växlingarna.

 


Lidingöloppet
Datum: 29 September
Tid: 02:44:28
Sträcka: 29,9 km 
Hastighet: 10,91 km/h 
Tempo: 05:30 min/km

 

 

Lidingöloppet, tredje gången Done! Bättre än förra året så nöjd med det men väldigt stressigt i år dock. Konditionen var det inget fel på men musklerna var helt slut efter 2 mil så blir styrketräning under vinterhalvåret. Kan läsa mer om loppet här.

Tjurruset
Datum: 6 oktober
Tid: 01:33:08
Sträcka: 10 km 
Hastighet: 6,44 km/h 
Tempo: 09:19 min/km

 

 

Mitt första tjurrus. Hänger inte riktigt med deras tidräkning då de både givit mig 1:33:08 men även 1:24:46. Men den längsta känns nog mer rätt. Kul lopp, lite problem för arrangören med fixet men själva loppet var skitkul. Kan läsa mer om det här.

 

Orientering
Datum: 14 Oktober
Tid: 01:05:16

 

Några vänner bjöd in till att testa på orientering. Absolut tänkte jag och nu är det testat. Jättekul och ska definitivt köra fler gånger. Både för det var kul och revansch. Lyckades springa helt fel vid en kontroll och sabbade min tid som annars var rätt så ok tyckte jag med mer än dubbla tiden extra. Kul! Men men, så lär man sig till nästa gång!

Går att läsa lite mer om loppet här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0