It's my day!

2013-05-2809:58:00
Som flertalet gånger nämnt så håller jag på med ett litet eget experiment eller kanske mer undersökning. Att mäta och se hur olika dagar och dess aktiviteter förhåller sig och specifikt skiljer sig från varandra. För att korta ner detta lite kan den intresserade och oinvigde läsa mer om detta här. Jag har tidigare haft en lat dag och detta kan läsas mer om här.
 
Igår, måndag, så körde jag min dag. (D). Transporter skedde med cykel, jag stack till gymmet på morgonen innan jobb och tar trappor på jobb. Däremot står jag inte upp så mycket som jag borde eller rör på mig under arbetsdagen men det är en del i den vardag som jag har. Sedan om det fungerar så någon aktivitet på eftermiddagen. Denna gång blev det en PW. Typ power walk men kanske mer en Pierre walk. Valde mellan detta eller en runda på cykeln men benen var fortfarande rätt så trötta efter helgens cykling och löpning så de fick vila och sträckas lite på.
 
Så vad blev förbrukningen? En heldag med lite gym, cykling, en eftermiddags promenad samt en lunchpromenad också gav en uppmätt förbrukning på 2153 kcal. Räknade fel så tror det ble 14 timmars mättid så halvtimmen mer än sist. Men lite plus/minus får man räkna med. Den var exempelvis inte igång när jag duschade. En lat dag gav 1331 kcal så nästan nästan en fördubbling i jämförelse. Detta då genom att ta en väldigt kort cykeltur fram och tillbaka till jobb, ett gympas och en timmes promenad. Trappor också, inte glömma trappor.
 
Dag A: Lat dag. Dag D: Min dag.
 
I.o.m att jag skiftade mellan cykel och gång samt ville mäta upp mer i detalj så har jag även mer specifika uppmätta siffror för ett gymbesök på 50 minuter. Detta ger en uppmätt förbränning på 479 kcal. Jämför detta med en PW på en timmes tid med hastighet 10 km/h (ja, inte snabbaste men jag försöker vara lite relax ibland) på 219 kcal. En timmes gym skulle kunna bränna uppemot 2,5 gånger mer än en promenad. Så för mer förbränning, ta en PW till och från gym och ett bra gympass.
 
En cykeltur till jobb på en runt 7 minuter mättes det upp mellan 60-70 kcal i förbränning. Jämför detta med medelförbränningen från en lat dag som låg på 98 kcal per timme. Då har jag runt 1.5-2 km cykelväg till antingen gym eller jobb. Har man då 5 km så går det troligen fortare än med bil och en betydlgit högre förbrukning.
 
 
För att få till en ytterligare jämförelse så tittade jag lite på att springa en mil med en hastighet lite under 5 min/km. Detta ger en ungefärlig förbränning på 800 kcal. Detta baserat på lite gamla siffror från tidigare löppass. Så hade jag bytt ut min promenad mot löpning med 10 min kortare tid hade jag bränt ytterligare 700 kcal och hamnat på 2853 kcal för hela dagen. Vet att jag även rätt ofta kan ta längre pass som bränner mellan 1000-1200 per pass på eftermiddagar.. I'm just saying.
 
Det som skrämmer mig allra allra mest med detta. Det är att jag fortfarande inte går ner i vikt. Jag vet vad jag bränner i veckan ungefär, jag börjar få en bättre förståelse nu när jag kan dela upp och se vad olika aktiviteter har för effekt. Men jag äter och går aldrig ner så tror inte det är fel på min aktivitet. Tror det är fel på min kost. Jag får i mig en hel del energi jag inte behöver och jag är ibland lite fundersam över vad det kan vara.. ibland inte alls.
 
Kan tilläggas att enligt en kroppsmätning genomförd i mars mättes det upp en daglig förbrukning på 2000 kcal. Enligt en lat dag då jag inte brände på extra så mätte jag upp 1331. Så det fattas ungefär 700 som kan ses som förbrukning för att hålla organ och kropp igång. Så om vi kan anta detta kan detta antas till gårdagens pass och vi får 2853 kcal som antas förbrändes. nu leker jag lite för mycket med exakta siffror men ta det med en stor nypa salt och titta mer på skillnader mellan aktiviteter och dagar än faktiska exakta siffror.
 
Tar man en liten promenad får man ta en sekund till att titta lita på blommorna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0