Tips inför Vätternrundan

2013-05-2513:32:27
Satt och läste runt lite igår och hittade mig till en blogg där en person för första gången skall köra igenom en Svensk Klassiker och tog tillfället i akt att tipsa om lite saker inför en blöt och regning Vätternrunda. Det var väl ok tips men iallafall ett är jag väldigt emot. Så jag tänkte att då jag själv skriver blogg kan jag ta och skriva ner mina egna tips då jag kört tre stycken själv. Mitt senaste lopp går att läsa här om man är intresserad.
 
Det stämmer utmärkt att rundan 2012 var en väldigt blöt en. Jag startade vid femtiden på morgonen och det regnade riktigt mycket. Regnade strax efter start och ner till Jönköping.. ungefär.. och sedan en bit på andra sidan sjön. Kallt var det också, riktigt kallt. Det blir till att vara stark och stå emot kylan, vinden och vattnet men när det väl försvinner blir man snabbt varm och det är en fantastisk utsikt och runda. En upplevelse man gärna gör om när rumpan inte svider längre.
 
Så vad är mina tips för en regning runda? Inte är det dock att klä in sig i en svart sopsäck, varken över eller under kläderna. En svart sopsäck andas inte ett smack. Du kommer bli varm och bli minst lika blöt av svett. Har du den dessutom över dina kläder, som jag såg många ha, kommer du få ett enorm vindfång och har du motvind kommer du få ett fint segel som drar dig bakåt. Det krävs mycket medvind för att du ska få någon form av vinning av det men tror inte du vinner i längden och dessutom.. du kommer fortfarande att svettas enormt mycket.
 
 
Återigen, mitt tips, klä dig tunt. Jag hade korta cykelbyxor och kort cykel t-shirt. Eftersom det är kallt på morgonen så hade jag även armvärmare och knä.. eller benvärmare, lite osäker men misstänker knävärmare. Viktigt att hålla dina knän varma. Dessa skyddar mot vind och har ofta lite isolerande material också så du håller dig varm, därav värmare. Dessa kan vid behöv bara dras av och läggas i en ficka, tar liten plats. Jag har tidigare köpt en tunn vindjacka som kan rullas ihop till en väldigt liten boll. Praktisk! Lite vattenavvisande är den också. Men eftersom det skulle bli lite kallare så köpte jag en liknande vatten och vindsäker jacka av lite tjockare och styvare modell. Denna går också att rulla ihop till en boll men lite större. Den har dock inbyggda band så man kan ha den som en liten liten ryggsäck. Detta körde jag med. Plus korta handskar. Är man kall om morgonen så kan man köra med diskhandskar. De är 100% vattentäta och skulle man bli för varm kan man dra av sig dem utan att några kläder blir extra blöta av svett. Men gick bra utan.
 
 
Tanken med att ha tunnare kläder är att de kommer torka mycket fortare när du väl kommer ut ur regnet och solen tittar fram. Fartvinden och solen kommer värma dig och de, då de är fukttransporterande, kommer torka rätt så snart. Ett par damasker till skorna kan också vara praktiskt. De är vattentäta men du kommer få in vatten innanför varesig du vill det eller ej. Antingen rinner det på insidan av dina kläder ner eller på utsidan, oavsett om du har byxben över eller innanför dem. Däremot skyddar de en hel del mot fartvinden så du blir inte lika kall om fötterna. Cykla med hög kadens. Kadens menas med antalet tramptag per minut. Ha du hög frekvens blir du varm. Cykla lätt och snabbt, växla ofta och håll värmen uppe så kommer det gå fint. Klär du dig för varmt i början kommer du bara börja koka när du fått upp värmen och svettas extremt mycket och så kör du slut på dig själv efter halva loppet.
 
Ha koll på vädret innan och följt det, inte bara för Motala utan för Gränna, Jönköping, Fagerhult, Hjo etc etc. Kolla varvet runt. Inte omöjligt att du blir överraskad ändå.
 
Andra bra tips. Någon form av camelbak. En ryggsäck med vattenbehållare i och slang fram. Jag hade en sådan på mig med 2 liter vatten samt två flaskor energidryck (hemmagjord på vatten, två Resorb och dextropur per flaska) på cykeln och behövde enbart göra ett stop under hela rundan, Fagerhult. Både planerad och ofrivilligt, kommer mer till de strax. Med en slang med vatten nära till hands så dricker man lite oftare så håller man sig fräsch och pigg längre.
 
Håll dig cyklande och i rörelse om det är kallt och blött ute. Det går fortare än du tror att bli kall och stel så fort du stannar. Planera dina stop, kanske behöver du inte stanna på varje. När du väl stannar va snabb. Gör de behov du behöver, fyll på flaskor, ät lite, ta lite extra till packningen och sen iväg igen. Stannar du för länge blir du stel och det kan ta flera mil innan du blir varm i kroppen igen.
 
 
Se över cykeln ett par veckor innan du ska cykla loppet. Jag hade köpt nya hjul som jag skulle ha på cykeln men av lite problem så fick jag köra på mina gamla hjul med ännu äldre däck. Mitt backdäck "exploderade" några km söder om Fagerhult så det blev ett stort hål i däcket på ungefär 5-7 cm. Efter en timme eller så fick jag skjuts in till depån i Fagerhult där jag bytte däck och slang både fram och bak. Det blev äckligt dyrt för det ingår inte i avgiften vilket jag finner högst udda. Så byt slang och däck en två veckor innan så du hinner testa att allt är rätt innan loppet. Om de nu är slitna och närmar sig bytesdags. Kolla även kedja och passa på att rengöra cykeln ordentligt så fungerar den mycket gladare!
 
Ett bra tips att ha i en bakficka på tröjan är en liten påse fylld med salta nötter och torkad frukt om man nu gillar sånt. Småäter man under loppet och det är perfekt, får man regelbundet i sig lite salt och energi under loppet, lite i taget. En bra ramväska kan också vara praktisk att ha med sig. En liten väska du fäster på ramen precis bakom styret. Lättåtkomlig när du cyklar där du kan ha lite energi, godis, mat, mobil etc.. det du gärna vill ha nära till hands. Fickorna på cykeltröjan är också praktiska att förvara saker i samt även om du har en typ av camelbak/ryggsäck med fäste över midjan. Dessa kan ibland innehålla fickor, så som min (verkar dock vara en nyare modell, självklart), och där kan man också förvara lite saker för lätt åtkomst. Behöver man som sagt inte stanna så ofta.
 
 
En annan väldigt viktig detalj är att cykla i klunga. Om man inte cyklar själv så är det väldigt lätt att man kan haka på klungor. Oftast är det en cykelklubb som leder klungan med en grindvakt, en person längst bak som hindrar andra från att komma in i deras rotation. De har tränat tillsammans länge och att ha en som inte är erfaren i klungcykling skulle bara förstöra så de drar och kör på egen hand. Detta gör att alla som hakar på får fri hjälp. Toppen ju! Bara haka på och få mindre luftmotstånd. Däremot är det lite förenat med risker eftersom man cyklar väldigt tajt. Är man inte van vid det kan det kännas obehagligt och ännu värre kan de som inte känner till det få väldigt udda formationer som är extremt mycket förenat med risker. Tre pers i bredd och cyklar utan hänsyn till andra. Några viktiga detaljer att minnas:
  • Cyklar du i backe så använder du mer energi att stå upp än att sitta. Dock kan det kännas behövligt om det är en jäkel till backe. Tänk på att när du reser dig upp skjuter du automatiskt tillbaka din cykel ungefär 0.5-1 m rakt bakåt om du inte har tekniken rätt. Ligger någon på rulle precis bakom dig kommer ni krocka och det kan sluta väldigt illa. Ska du resa dig upp, ha uppsikt om någon är precis bakom dig alternativt att gå ut lite åt sidan och res dig upp där istället.
  • Cyklar ni i klunga och det går lite för fort, va försiktig med bromsarna. Bromsar du plötsligt och kraftigt kan personen bakom cykla in i dig. Uttnyttja vinden i största mån, dvs att gå ut en bit utanför klungan så du får mer motvind. Du kommer sakta ner, du kommer inte stöta vid någon och kan styra in dig igen så snart du har samma hastighet som övriga.
  • Lär dig tecken och signaler. Mycket viktigt att information sprids inom klungen då de som inte är längst fram är halvt blinda, de ser inte vad som finns framför klungan. Du kan lära dig dem här och försök att använda dem rikligt under rundan så de bakom dig vet vad som händer. Det som inte nämns här är att föra din hand fram och tillbaka bakom ryggen. Detta indikerar ett hinder som sträcker sig över hela körbanan. Exempelvis fartgupp eller järnvägsspår.
  • Cykelklungor körs i regel i två led. Hur de roterar och så kan man läsa mer om man är intresserad men är man i en klunga med grindvakt så är det viktigate att veta att det är TVÅ LED. Två personer, sida vid sida. Det är ALDRIG tre personer sida vid sida, det är ALDRIG en person i mitten eller någon annan konstig facinerande konstellation. Detta medför högre onödiga risker. Våga säga till andra om de uppför sig oregelbundet.
  • Ligger du först i en klunga i nerförsbacke, trampa på! De andra har mindre motstånd och kommer komma ikapp om du inte cyklar på!
  • Ligg aldrig exakt precis bakom ett hjul med ditt hjul, håll lite lätt åt sidan, gärna vänster så du inte riskerar att åka in i kassetten på cykeln framför men va vaken och alert så du inte råkar komma för nära cykeln framför. En lätt touch av cykelhjulet framför dig och ni hamnar båda i backen, antagligen med resten bakom. Inte alls mening att få det att verka alltför.. hotfull.. men tar man det försiktigt så är det ingen fara, är inte så många vurpor som man kan tro ändå.. men bara man är uppmärksam så går alltid prima och man får en fantastisk runda.
På tal om rumpa i början av inlägget. Har du inte redan nu kört mycket så gör det nu. 4 mil kan gå bra, även 10-15 men efter en 20 mil och uppåt så kan det börja ömma rejält. En bra cykelbyxa med bra paddning kan bli räddningen men cykla gärna längre rundor och vänj in dig innan rundan.
 
Nu blev det ett riktigt långt inlägg men det finns så mycket man vill dela med sig av. Mycket att tänka på men det är en riktigt rolig sport och Vättern är en fantastisk runda, jättekul att cykla och har man tur kan den även bli extremt social! Fast många börjar senare på loppet att bli väldigt fokuserade så.. verkar de lite tysta så är det inte ditt fel. Stort lycka till och ha en fantastisk runda!

Kommentarer
Postat av: Emmas Vikt(iga)

Riktigt värdefullt inlägg även för mig som "bara" ska cykla tjejvättern. :) Min fråga är vart man hittar dom där smarta jackorna?

Svar: Skönt att det inte bara är avskräckande. =) Har en tendens att mestadels ta upp det negativa och saker att tänka på. Men mest för att är man beredd så blir det roligare. =) Jag har köpt bägge på mässan till Vätternrundan. Alltid köra lopp med något splirrans nytt ;) Den tunnare av dem köpte jag med Vätternrundans logga på. De sålde den även hos Newlines avdelning men utan logga. Jag fick den 100 kr billigare än direkt av Newline så jag såg det bara som två plus. Där finns massvis med orligt att köpa, både saker man behöver, verkligen inte behöver och en del man inte visste man behöver.
Pierre

2013-05-26 @ 21:30:41
URL: http://emmasviktiga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0