Dags att träna inför Vasaloppet!

2012-11-2412:53:00
Det regnar ute.. det är färgglatt ett tag till på träden och det blir mörkt allt för tidigt. Det är höst. Det är november månad och det börjar redan tisslas runt med juldekorationer och musik. Redan? Verkligen? Men det är inte min klagan över den tidiga julen jag tänkte på utan det är att när hösten nalkas och de sista loppen för i år kanske redan avverkats så är det dags att blicka framåt och för en del är nästa händelse något av Vasaloppets olika lopp. Snart blir det förhoppningsvis lite snö också och då kan man plocka fram skidorna, valla upp dem igen och sticka iväg på en skön runda på vit härlig snö och vacker natur. Om man inte åker på en golfbana.. äsch, kan vara vackert ändå. Men måste säga att längdskidåkning är en väldigt behaglig träningsform då den utnyttjar hela kroppen och man blir härligt trött och slut på energi efter ett bra träningspass. Så detta är mitt lilla tips för er som ska ut bland spåren i februari/mars. Dags att sätta igång!
 

Börja tidigt. Jag upptäckte att det var lite halare att stå på ett par skidor än jag först trodde och allt handlar om teknik. En del i muskler, självfallet men så mycket ligger i tekniken och jag är uppenbarligen inte ens halvvägs där. En hel del börjar sticka ut med rullskidor och det kan gå när det inte finns snö men det är inte riktigt samma som skidor. Men det är absolut bättre träning än inget. Det finns även på vissa gym maskinen som härmar stak-rörelsen rätt så bra. Som en stående roddmaskin. Den kan jag rekommendera som träning. Att staka sig fram tar mycket på speciellt magen. Då en stark mage som orkar dra en framåt är bra. Till detta kan jag meddela att jag ofta fått ont i rygg och axlar då ryggen hjälper till vid stakning och lika så axlar och armar. Du använder främst magen när du stakar dig fram men skjuter ifrån med armarna så axlar, biceps och mycket triceps är bra att träna upp. Detta kan du göra på gym men förra året då snön inte alls kände sig för att närvara satsade jag hårt att träna upp mig på gymmet. Dock kan jag säga att jag hellre hade kört flera pass i snö och längre pass, gärna blandat med backar och raksträckor. Att få upp uthålligheten framför styrka. Sega muskler. Man blir bra på det man går så, sats på skidorna så fort snön kommer. En bra övning så här i början är att diagonala utan stavar. Att ta sig fram längst spåren med enbart benen hjälp och låta stavarna liggar kvar på marken. Träna på teknik att skjuta ifrån och trycka ner på rätt sätt så man får bra kraft i frånskjutet, glida långt och spara energi.


Dags att köpa nya skidor? Läste precis detta på NyTeknik. Verkar riktigt trevligt att få en betydligt bättre bild av om man har rätt skidor eller ej. När jag köpte mina så fick jag nog rätt så bra spann och skidor för min vikt men det känns som det ändrats en del med åren då min egna vikt gått lite upp och ner. Så till nästa gång jag ska köra Vasaloppet blir det nog nya skidor men ska kolla mina nuvarande först om de fungerar för mig eller ej. Bra att mäta om spannet. Skidorna är inte alltför slitna så de fungerar nog bra än.
 

För teknik och tips är det bästa att köra med någon som kan det. Antingen om man känner någon eller åker på ett läger eller med en klubb. Om man som jag, inte har sådant lättillgängligt (när jag började i alla fall) så finns det mycket att hämta från olika forum på nätet men väldigt mycket på youtube. Fortfarande, Youtube är din vän. Där finns tekniktips, andra små tips och även bra instruktioner för vallning. Jag är självlärd på egen erfarenhet ute på spåren, forum och youtube och jag tog mig runt Vasaloppet. Alla tre gångerna. Inte snabbt, men tog mig runt.

En enorm uppmaning till er alla som ska köra (nu ska jag i år själv inte köra men inför kommande), ploga inte i nerförsbackarna. Snälla, gör inte det. Det finns inget bättre än att ha skidorna i perfekta fina spår hela vägen ner. Det blir som att åka tåg, man sätter skidorna i spåret och sedan så kör man bara. Det kan gå fort men spåren leder skidorna rätt. För balans, böj på knäna och håll låg tyngdpunkt. Men så fort folk börjar ploga försvinner de fina spåren och det blir genast mycket jobbigare att ta sig ner och risken att ramla ökar om man har dålig balans (undertecknad). Så bara åk och förstör inte spåren. Förra året var det totalhaveri och nästintill samtliga nerförsbackar var upplogade så vid varje krön var det kö för att man fick vänta på de som åkte ner så att de inte ramlade på vägen och fick nästa persons skidor i mage/rygg eller huvud. Om ni måste ploga, gör det på enbart på höger bana så de andra kan få vara spårade. Tack.

Jag har nog lite fler tips och så för skidåkningen men tror jag sparar på dem ett tag till. Lite tidigt för det än och blir lite väl långt inlägg. Men börja grundträna nu så vinner du mycket på det. Kör nu och stärk rygg, mage, armar och axlar. Ben är viktigt också men de tränar man nog bäst med löpning, gärna backar så du får styrka och uthållighet. Rullskidor om du har, annars har jag sett att springa i backar med stavar också fungerar. Men så fort snön kommer, ut och kör och nöt mil efter mil.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0