Promenera vasaloppet

2012-11-2907:48:00
Läste precis denna artikel från dt.se, de tänkte skapa stigar att gå på om man skulle vara för rädd för att åka i utförsbacken på vissa sträckor för Vasaloppet. Jag vet inte om jag ska tycka detta är bra eller om det är ett tidigt aprilskämt. Men jag ser det som en positiv sak. Att många vill motionera och åker vasaloppet är ingen hemlighet, många hakar nog på en hel del lopp för att de vill ha gjort dem någon gång under sitt liv, kanske inte nödvändigtvis att de faktiskt vill. De blir osäkra och plogar nerför hela backen, förstör samtliga spår och skapar stop och eventuella vurpor. Men det finns så mycket mer under loppet än bara branta backar så självklart ska så många som möjligt få uppleva ett väldigt trevligt lopp. Så jag ser detta som något positivt. De som vill ploga kan istället gå vid sidan om och spåren kan förhoppningsvis få bestå så andra kan få åka på fina spår hela vägen ner. Det skulle glädja mig väldigt mycket nästa gång jag tänkte bege mig ut på spåren.
 
Men öva mycket i backar. Böj på knäna och ha låg tyngdpunkt. Försök inte stå rakt upp med stavarna stickandes ut på alla sidor. Finns det spår, kryp ihop och låt gravitationen göra jobbet och försök hänga med i eventuella kurvor med kroppen. Finns det inga spår, böj knäna, låg tyngdpunkt och försök luta kroppen lite lätt framåt så man inte ramlar bak. Används stavarna för balans och försök styra med om det svänger lite. Öva öva öva. Det är skrämmande först men det blir lättare efter ett tag. Kan kanske tänka så här.. om jag kryper ihop mer och är närmre marken, så tippar jag bara över om jag ramlar. inte lika lång väg ner till snön som är rätt så mjuk. Kör hårt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0