Bara en pryl till!!

2012-09-0715:25:00

Ska man trots allt lägga sina pengar på en dyr men fin träningsklocka.. Jag tränar ändå en del och reggar den mesta träningen via mobilen som jag släpar med mig men till tävlingar och vissa pass vill jag inte ha min mobil i fickan eller på armen. När jag simmar vore det strålande med en klocka som man kan ta tiden med. Men de kostar pengar.

 

En gång i tiden, när jag började springa, köpte jag en enklare pulsklocka med pulsband som jag tränade med men jag fastnade aldrig för det. Bandet besvärade mig och jag tittade ändå aldrig så noga på pulsen så bandet försvann efter någon månad. Klockan var bra att ta tid med och leka med intervaller. Sedan gick den sönder en snöig vinterdag och ännu ett av mina berömda skidpass där jag stod upprätt ungefär lika mycket som jag rullade runt i snön, högst ofrivilligt. Sedan blev det en ny klocka inköpt, billig som bara tog tid och kollade UV ljus. Men den försvann.. misstänker jag glömt den i ett omklädningsrum. Köpte ännu en ny klocka, billig sak på Clas Ohlsson men som tidigare nämnt var den billig aven anledning och bandet gick av. Så jag står klocklös!

 

Så istället för att köpa ännu en billig liten sak.. ska man då satsa ordentligt på en klocka som kan ta tid, kan fixa intervallpass, är vattentålig och har GPS samt massa andra funktioner jag både vill ha, jag inte vill ha och som jag ännu inte insett att jag bara måste ha!

 

Är det verkligen nödvändigt av en som vill träna effektivt att ha en dyr och funktionsrik klocka på armen eller är det bara materialist-jag som lite sotis sneglar på min flickväns nya fina Garmin? Det har ju ändå gått rätt så bra hitintills. Kan det gå ännu bättre om jag köper mer prylar? Eller är det tekniknörden inom mig som vill gödas lite till? Why not both?

 

Testade tösens Garmin igår under ett intervallpass som dirigerades av klockan. Det fungerade alldeles ypperligt! Samt det hjälpte ju inte mig direkt att motstå ännu mer inköp. Suget på fler funktioner kom upp också då det hade varit trevligt med en klocka som kan vibrera under intervallspasset.. så lutar det åt Garmin 610 och 910. En närmare titt så ser det ut som 910 även kan användas till simträning, räkna armtag. Det skulle kunna hjälpa att se om man faktiskt kan bli snabbare samt ta färre armtag och spara energin bättre. Men de är ju inte direkt billiga! Hur ska man ha råd till allt? Hjälper ju lite att ha färre stora dyra lopp på fjärran platser men man kanske borde satsa lite mer på träningen så man faktiskt kan vinna hem lite pengar också! Kul det vore med en hobby som skulle kunna ha möjligheten att betala av sig själv.

 


Kommentarer
Postat av: knölvalen

men det är ju min klocka!
(och jag läser visst!)

Svar: Ja, det är en fantastisk liten klocka jag gav till dig. ;)Men snart så kanske du får ha den helt för dig själv.
Pierre

2012-09-12 @ 18:33:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0