Inlägg

2012-09-1118:18:40
Idag blev det ingen träning, däremot blev det en runda ner till Runner's Store där jag köpte mina skor, ett par Asics Gel-Kayano 18. De har fungerat bra, har sprungit lite mer än 10 mil med dem nu på rätt så varierat underlag och det har gått rätt så bra på plant underlag. Däremot har jag märkt av att jag fått lite ont i hälen, antingen mitt under löpningen eller precis i början ett fåtal gånger. Vet inte om det är skon eller bara dagsformen som spelat roll. Dock har största problemet varit att skorna varit lite för stora så vid alltför branta backar så har fötterna antingen glidit fram i skon när man sprungit nerför alternativt bak igen när man springer uppför.
 
Jag konsulterade säljaren, livlig diskussion bröt ut om diverse lopp och speciellt om senaste triathlonet vi båda deltog i och det hela avslutades med att det fastlogs att han fick bättre resultat än mig och att ett par inlägg kan hjälpa mina problem. Sagt och gjort, ett par i rätt storlek plockades fram och sattes i mina skor. De fyller ut skon lite mer så förhoppningsvis skall fötterna inte röra på sig så mycket längre. Detta kommer testas imorgon när det blir hårt kuperat igen! Dessa inlägg har även lite extra dämpning i hälen som kan hjälpa både för mina små häl-känningar men även mjuka upp slaget mot marken för mina knän. Har haft problem med mina knän lite till och från så förhoppningsvis ska dessa skonas lite mer. Det är alltid ett stort plus. Sista positiva egenskapen var nog att det skulle kunna ge ökad blodgenomströmning i fötterna och det är aldrig fy skam.
 
Så på det hela låter det ju fantastiskt.. nu ska det bara testas ordentligt så får vi se om det är lika underbart som det låter. Lidingöloppet är bara runt hörnan och det gäller att testa allt ordentligt innan man springer iväg.
 
Det jag undrar är.. varför kan inte åtminstone hälften av dessa egenskaper redan finnas i skon när man köper den?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0