Mer Kvalité!

2012-09-0818:25:00
Brukar få lite mail från olika tidningar, lopp etc som man anmält sig till genom åren och de brukar kunna innehålla rätt så intressanta artiklar och videoklipp med tips och idéer på hur man tränar på bästa sätt.
Idag fick jag ett sådant utskick från Runner's World där jag hittade ett klipp med en intervju med Lisa Nordén (som vann OS-silver i triathlon i år) och hennes tankar om träning och speciellt vid skador. Att man ibland får köra plan B och ibland även plan C, något jag kan känna igen från stundern är tiden varit knapp och skador och annat gjort att man inte är i sin bästa form.
 
Hon tar även upp lite om ett system hon har tillsammans med sina träningskollegor (får man väl nästan kalla det) och sin tränare där de graderar hur de mår dagligen och av det bedömer om det blir en vilodag eller träningsdag. Just nu är man väl inte tillräckligt vältränad för att planera in pass dagligen och ta vilodag enbart när kroppen säger ifrån utan det blir med vilodag inplanerad och sedan får vi se. Klart man ska lyssna på kroppen också. Om den behöver vila och återhämta sig så kommer den att säga ifrån, kroppen har aldrig varit en diskret liten mes och säger skarpt ifrån, man ska bara lyssna på den. Då mår båda bättre.
 
Men det nämns lite mer om kvalitetspass också och det kan jag vara väldigt dålig på då jag nästan alltid föredrar lite distans. Bara springa på eller bara cykla iväg eller bara simma (fast där gillar jag att leka med paddlar och intervaller då simning blir så tråkig annars). Ska försöka få in mer kvalitetspass i träningen, både ensam och med grupper. Mer intervaller, backintervaller, syretröskelträning m.m. Cykelträning brukar gå på 3 timmar för man ska cykla så lång men när jag köpte nya cykelhjul fick jag lite tips samtidigt om lite bra VO2max intervaller. Gör att en cykelträning inte behöver ta 3-4 timmar varje gång utan 1 timme.. 1,5 timmar max och det underlättar.
 
Så mycket av intervallspass handlar om att öka pulsen, att träna nära sin syretröskel och då är det bra att ha koll på den. Så det är kanske dags ändå för ännu en pryl. Kanske ska ge pulsklocka och pulsband ännu en chans. Kanske även ska boka in en dag på något gym och göra en helmätning av mig och min prestation. Min syretröskel, kroppsfett i %, styrka etc. Sånt behöveri nte bara vara fakta.. det kan även vara sporrande. Göra en kontroll, att göra det till en rolig aktivitet.. jag ser en sådan dag som en belöning men så är jag lite udda också..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0