Planera träningsupplägg

2012-09-0521:39:00
Jag älskar att inte alltid vara bunden till en grupp och att behöva träna exakt just det här vid exakt just den här tiden. Ibland är det skönt för det får en att kliva upp och komma iväg men det gör att jag får större frihet ett träna det jag vill och hur jag vill. Vill jag springa ett långpass så gör jag det. Om tiden blir knapp kan jag ta ett pass simning på morgonen eller springa intervallet istället. Bara att klistra och knåpa ihop vad man vill och kan göra. Dock blir det svårare att väl komma igång, då är träningsvänner och fasta tider bättre.. man vet vad man ska göra och man vill inte svika de man tränar med.
 
Så nu inför hösten och nästa år har jag bestämt för att dra ner på en del av ambitionen och öka en annan. Ingen Svensk Klassiker men desto mer triathlon. Jag vill komma i form igen och komma ut ur vinterhalvåret med en starkare, friskare och tåligare kropp som är redo att köra stenhårt inför sommarens träningar och tävlingar.
 
För att lyckas med detta måste jag få en bättre struktur på min träning och få ordning på både träning, tid, kost och övrig levnad. Så tänkte sätta mig ner i veckan och strukturera upp ett träningsschema för hösten och sedan försöka.. jag ska.. följa det under höstmånaderna och se hur upplägget fungerar och om man kan köra på samma under resten av vintern eller om man får ändra något. Men jag återkommer om hur min höst kommer se ut.
 
Inför min Ironman satsning gjorde jag ett schema baserat på det schema och tips jag plockade upp från Jonas Coltings hemsida och det gjorde att fritid.. there were none! Den blev stenhård och det gick bara inte att följa och det kollapsade. Så den måste vara realistisk annars spelar det ingen roll.

Kommentarer
Postat av: felicia

sv: mm skönt att köra lite periodisering sådär ibland.. :) Äter nog oftast bra kost så kosten går jag inte in och ändrar på.. Tar bort godis (kakor osv osv) och alkohol men annars äter jag min vanliga mat (men inga skräpmat om suget skulle falla in)

2012-09-05 @ 22:01:40
URL: http://tkhl.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0