Protein är bra för dig

2012-09-0720:37:00
Som nämnt körde jag ett kvalitetspass igår i form av intervallsträning. Blev lite sent så det blev att springa i mörker men det finns lampor och jag ska mestadels bara rakt fram. Körde en kort uppvärming på ungefär 1,5 km. Många hade nog ordinerat lite mer men jag kör på, har fungerat bra för mig förr och så även nu. Sedan blev det 6 stycken 1 km i högt tempo med 2 minuters vila mellan. Lite väl lång vila men kändes nog mer för man stod ensam ute i mörker och väntade på nästa intervall. Nästa gång drar jag nog ner det till 1:30 istället. Efter intervallet så joggade jag lugnt hem och det hela slutade på 9,3 km på runt 50 min. Intervaller är bra så det ska det bli mer av. Bra för att öka syreupptagningsförmågan samt även att transportera bort mjölksyra från musklerna, att träna nära eller mitt på sin mjölksyratröskel. Just nu är det mer på känn men ska väl ta och köra en genomkörare på mig och hitta alla mina gränser, siffror och nivåer så jag kan bättre optimera träningen senare.
 
Inför näst sista kilometerintervallet kände jag att mina lårmuskler på lårens ovansida började bli trötta. Detta har jag råkat ut för även under min Ironman samt andra tävlingar, de orkar inte med tempot. Så det blir en fokuspunkt framöver att få dem att vara lika starka, pigga och uthålliga som resten. För att ge dem samt alla andra muskler bästa möjliga förutsättning att återhämta sig och bli starkare så försöker jag alltid ge dem vila samt gott om protein och energi efter ett träningspass, speciellt de hårdare.
 
Jag använder Star Nutrition Whey-80 som proteinkälla efter mina pass, naturell smak så man kan använda det till mycket. Det kan gå åt en del när man väl kommer igång så storpack på 4 kg är i regel det vanliga som beställs och har hemma. Som smaksättning blandar jag det med vanlig O'Boy (tidigare även testat på med fibrer och mindre socker) så får jag lite godare smak i mina shakes samt lite kolhydrater och annan energi för återhämtningen. Jag har även i lite L-Glutamine som jag fick i ett av mina beställningspaket. Det är en aminosyra som kort och gott hjälper proteinet att bygga upp och stärka musklerna. Som sagt, försöker ge mina muskler så goda förutsättningar som möjligt. Dock fungerar säkerligen käk efter träning lika bra men oftast har jag inte middag klart direkt efter ett pass. Så jag har en liten burk med färdigblandning av de tre ovan så det är bara att ta en skopa i shakern och sen i med lite mjölk för bästa smak, skaka skaka, drick och sen vila.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0