Introduction av Freja

2013-04-0815:59:56
Freja har nu bott i vardagsrummet ett par dagar och tänkte jag skulle göra en lite bättre presentation av henne. Egentligen ska hon bo i hallen tillsammans med Tess, min racer, men såhär första dagarna känns det lite snällare att ha henne lite närmre, så hon känner sig mer hemma.
 
Freja är en tempocykel för triathlon bruk. Av märket Felt och modell B16. Finns massvis med information på nätet men kortfattat så har hon en helkarbon kropp (ram) och likaså framgaffel. Växlarna är av märket Shimano Ultegra, precis som på Tess. 10 delad 11-28 SunRace kassette. Ingen aning om märket men har en Dura Ace 10 delad kassette liggandes som jag tänkte jag skulle använda på tävlingshjulen, Zipp 404.
 
Tassarna är de nyinköpta pedalerna från Shimano, 105 SPD-SL. Såg ut som det var silver på vevarmen på cykeln så tog silverpedaler också. Skillnaden att cykeln är matt medan pedalerna är kromade och glansiga. Tycker det blir bra ändå, blir det lite glitter och glamour på Freja som sticker ut lite. Kommer dock inte synas sen när man klickar i och sticker iväg. Kanske bländar en och annan redigt kort person.
 
Skorna (hjulen) jag fick till verkar lämpa sig bra som träningshjul men till tävling blir det andra och just nu har jag bara ett par finare aero-hjul och det är ett par, som nämnt, Zipp 404 som jag köpte till Tess. Men de får dela. Tänkte mig att senare eller då kanske mer åt nästa år eller så införskaffa ett diskhjul till Freja. Har spanat in ett märke som är lite av budgetnivå men vad jag än så länge har sett fått bra betyg. Så det kanske vore något. Kan även få dem mer diskreta när det kommer till märke och etiketter så då kanske det är mindre chans att man får den strikta cykel-eliten efter sig då man kör med två hjul av olika märke.
 
Freja har helt fantastiska former, tycker jag självfallet och har en diskret matt svart färg tillsammans med inslag av vitt. Inget som sticker ut men behöver inte för hon är vacker i sin form. Iom att hon är så diskret och bra som en bas så kan man alltid piffa till med lite färgfläckar. Liva upp det lite. Har spanat in lite tri-kläder som är just svart/vita till färg men med inslag av rött. Minns inte exakt vad märket är men Zipp hjulen är även de svart/vita men med röda detaljer, så som navet exempelvis. Rött kan vara redigt snyggt så kanske ska just satsa på det. Lite röda detaljer. Hjulen jag spanat in kan man få med röd nav och röda detaljer så det hade varit klockrent! Se om man kan hitta skor som matchar de.
 
Sedan kan man inte undgå att se hur snyggt det blir när mycket av det "utstickande" försvinner. Kablarna är dragna inuti ramen så de syns inte förutom vid styret och när de sticker ut i andra änden. Dessutom är bakbromsen placerad väldigt diskret och skitsnyggt bakom vevpartiet.
 
Freja och jag har inte justerats efter varandra men tänkte jag skulle ta en omgång på det så fort jag fått in just skor. Så blir det premiärtur därefter. Ska bli skitkul! Ser väldigt mycket fram emot att få cykla och köra lopp med Freja. Hon ser snabb ut, även stillastående!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Suzan

GALET SNYGG!

2013-04-12 @ 16:02:29
URL: http://icanrestwhenimdead.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0