Race Report Malmösimmet

2013-08-0609:09:43
I lördags var det Malmösimmet. En tävling som startade förra året och som jag ockås deltog i. Det är kul att simma till havs så det var en självklarhet att jag skulle delta igen detta året och anmälde mig så fort det fanns möjlighet. Sedan att de valde att sätta Malmö Triathlon dagen efter och inte veckan efter som året innan.. en kanske mindre lyckad lösning för mig men inte så mycket Jag kan göra åt. Får helt enkelt simma desto mer under våren så ett pass på 2 km skulle kännas som semester. Blev det tillräckligt simmat denna våren? Icke!
 
Stack iväg till Västra Hamnen för att hämta ut mitt startkuvert i god tid. Starten skulle gå 12.00 och jag blev lite stressad ändå när jag kom dit vid 11. Ville ha gott om tid att äta något litet, dricka lite, byta om och simma in innan det var dags att gå upp och ställa mig i startfållan. Eller ja, inte stressad men blev inte så mycket tid över som jag tänkte mig bara. Fast när jag hämtat ut min lapp så tittade jag på schemat. Första start 2 000 m SNABB går 13.00. .... Ah.. det var 1300 och inte 1200.. ok.. vi har tid över.
 
Halvtimmen innan start bytte jag om och drog på mig våtdräkten. Fick man äntligen yttterligare ett tillfälle att se om man lätt kunde få av våtdräkten över min 910 klocka. Men ett senare projekt. På med våtdräkt, på med vaselin i nacken och ner i vattnet för lite insim. Det hade börjat blåsa lite så det såg ut som man fick bra medström första sträckan men sen efter vändningen blir det motströms större delen av simmet. Vågor började bli också. Även om de kanske inte var så stora så ligger man och trycker längst med vattenlinjen så blir även de minsta vågorna gigantiska och vill inget hellre än att få grovhångla med dig. Ner i halsen bara, som en pilsk 15 åring! Behagligt varmt dock..
 
 
Upp ur vattnet, in i fållan och så ställa sig beredd på bryggan. Startskottet brann av och alla börjar hastigt men försiktigt kliva ner i vattnet för att inte halka. IT'S ON! Följer med den stora massan iväg och tänkte jag skulle ta det lugnt idag för att inte ta ut mig för mycket inför söndagens tävling. Men när alla vita guppande bollarna börjar dra på kan man inget annat än att haka på. Hittar lite fötter som jag följer efter och tappar bort. Simmar på i en takt som känns bra men ändå inte alltför långsamt att det blir pinsamt. Är ju i  den snabba gruppen så kan ju inte dra ut på det alltför mycket.
 
Inför första svängen, en 500 m bort börjar det imma igen i glasögonen. Men jag ser fortfarande en del så det får gå. Här stannar vi icke utan paddlar på. rundar bojen och letar nya ben att jaga. Färden går vidare och ungefär vid 800 m så tittar jag upp för att ta sikte på nästa oranga stora boj. Ser ingen. Jag ser ingen boj. Jag ser ingen som simmar heller. Jag ser tamigfan inte ens vattnet jag simmar i. Det är tjock tjock imma på glasögonen och jag ser verkligen inte ett skvatt. Det är någon grå/vit täcke framför mig och jag måste stanna till och skölja ut glasögonen. Sedär! Fan så mycket klarare det blev och där ser man, jag är omringad av andra simmare och där ser jag bojen, jag är på helt rätt väg. Strålande!
 
Simmar på och det är lite mer motigt nu när det är motströmt. Gruppen har spritts ut och jag känner mig som jag är bland de sista så jag försöker öka takten lite. Jag ska iallafall inte komma in sist. Vågorna är stora och jag får både en och någon till kallsup. Lyckas spotta ut och även klara av att inte få klökningar av allt saltvatten som jag annars kan få. Det känns som det går trögt men jag tar mig fram. Vändpunkt! Äntligen, då är det bara att simma lite mot land och sen raka vägen tillbaka mot mål!
 
 
Sista biten går lättare. Strömmen drar mig framåt lite och jag ökar takten för att dra ifrån de få jag har efter mig så de inte ska komma ikapp och det blir trångt vid målet. Slutligen kommer jag fram och dunkar handen på plattan för att markera måltid. Stiger upp och drar av mig våtdräkten. Jodå, den glider även problemfritt över klockan. Bra! Då vet jag det! Skitbra!
 
Tiden blev 36 minuter för 2 km simning. Kändes bra att jag lyckades hålla rätt så bra bana mellan bojarna. Var inte nöjd med tiden då jag förra året hade 32 minuter. Men i efterhand har jag läst lite bland inlägg från andra deltagare och verkar som genomsnittet haft en ökning på 4 min jämfört med föregående år, lite för strömmen antagligen som inte var där året innan, kanske även banan, vet inte. Men det glädjer mig lite iallafall men synd att man inte fått till träningen tillräckligt att man kanske kunnat bättra på sin prestation åtminstone. Får bli bättring på detta under vintern!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0