Pulsspinning

2013-06-2709:31:26
Blev lockad och lurad på spinningpass igår eftermiddag av Josse. Det skulle bli Suunto Spinning som det heter och där måste jag dessvärre ta ett stop. När instruktören undrade om hon skulle förklara vad Suunto innebär undrade jag om hon skulle dra igenom hela föredragskulturen. Det är Pulsspinning. Suunto är företaget som tillverkar puls och gpsklockor m.m., precis som Garmin och Polar. De har utvecklat ett gränssnitt passande för gruppass och har sina pulsband kopplade till detta. Suunto är inget specifikt sätt att köra spinning på. Ville bara få det ur hjärtat. Så, nu känns det mycket bättre. Ja.. jag är lite småbitter ibland, hehe.
 
Men passet i sig var trevligt. När jag kom till gymmet och svidade om för passet insåg jag dock att jag glömt vattenflaskan hemma. Så det bestämdes där och då att jag numera alltid ska ha en tom liten flaska i väskan för nödfall, precis som jag alltid har regnbyxor där utifall det skulle komma ett skyfall. Nu har den iofs legat där ett bra tag utan att användas, tills igår.
 
Så det blev till att dricka en förbannat massa vatten direkt ur kupade händer innan passet. Ladda på så man klarar sig. Det behövdes för jäklar vad det svettades. Handduken var tung och plaskblöt efteråt. Trodde det var sedvanligt 55 min pass så en 45-50 min aktiv spinning men det var visst 75 min pass så timmen aktiv spinnande. Det var evigheter sedan jag kunde köra på så pass hårt som denna gång. Har märkt hur jag när jag cyklar vanligen har blivit lite starkare i benen. Håller högre växlar utan problem, även i brantare backar. Jättekul och kan då ha på mer motstånd under passet.
 
Så jag försökte satsa på mer motstånd under passet än just tempo kanske, det kan jag ta under cykelpass... när de väl blir av. Så vid något tillfälle på slutet så hade jag lite svårare att hålla samma tempo som de andra men det var tungt som f*n och pulsen var högt uppe, det var den. Kollade man på statistiken efter passet så börjae jag med rätt så bra behaglig puls och sen gick det hårdare på. Min kondition har blivit bättre efter träning under våren så min återhämtning är rätt så snabb men mina muskler är, även om de är starkare nu, lite efter pulsen. Tror faktiskt det blir fler liknande pass i fortsättningen om jag inte kan komma ut med cykeln. Helt ok att cykla i regn men jag har inte tid att rensa och tvätta cykeln så ofta så kan man ta ett hårdare pass på spinningen. Blir väl mer sånt till vintern kan jag tänka mig.
 
Tack för sällskap! Det gör vi om!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0