Tanita BC-570

2013-06-2010:05:27
Mot lite bättre vetande har jag en våg hemma. En snygg glasvåg, enkel i sin design och funktion. Den läser vikt och jag tycker den gör så alldeles ypperligt. När jag då säger mot bättre vetande är att vikt inte är så viktigt (pun so intended) när man tränar på en högre nivå än småjogg 2 gånger i veckan. Du bygger muskler, det sker en enorm förändring i ens kropp och ens vikt varierar i en faslig takt och kan även stanna upp även om man går ner.
 
Exempelvis nu. Jag väger ungefär lika mycket nu som i vintras, vid årsskiftet. Då fanns det skjortor jag inte kunde ha på mig för de bildade små tittin-ovaler längst med hela torson. mina nyinköpta badbyxor gick inte att ha, de satt tight och man fick en badring av flobb som hängde ner på sidorna (inte vackert, tro mig) och ja.. allmänt lite flabbig i kroppen. Inte tjock egentligen men flabbig.
 
 
Nu däremot har jag på mig skjortorna utan problem. T-shirtar som jag knappt kunde andas i tidigare kan jag ha på mig idag. Däremot är vikten ungefär densamma. Så tränar man mycket kommer man till en punkt där det ger mer att mäta istället för väga sig. Midjemått, bröstmått, baken, låren you name it. Har sagt det för men kan säga det igen. BMI kan man hoppa över också. Fungerar om man inte tränar på en lite högre nivå. Jag är överviktig just nu om man räknar BMI. Jag har 27.5 i BMI och ja.. inte är jag överviktig direkt. Inte pinnsmal heller men fan inte överviktig.
 
Var var jag nu? Jo, jag började med min våg, så var det ja! Jag har så lätt att komma in på sidospår ibland. Jag funderar nämnligen på att byta upp mig. Det finns ju en hel del vågar (heter det så?) på marknaden som mäter både vikt, muskelmassa, fetmassa m.m. men misstänker att dessa inte är alltför tillförlitliga. Kanske inte ger en korrekt siffra men om man kör på samma våg varje gång så borde iallafall skillnaden mellan tillfällena kunna stämma. Om jag tränat bort en 10% kroppsfett så borde det åtminstone stämma. Eller?
 
Finns även en våg med wifi som du kopplar upp på ditt trådlösa nätverk så skickar den upp resultaten direkt på ditt konto och så kan du följa din vikt på en app. Väldigt nördigt, väldigt roligt.
 
Bild lånad från Tanitas hemsida.
Men jag tittar på den här. Ni som kanske har bättre koll på det här, kan denna vara något att ha? Tanita är ett märke som jag vet används av vissa gym, bland annat Actic där jag går, så antar att det åtminstone ger det lite mer kred bakom än ett noname från nowhere. Snygg är den också. Tanita BC-570. En rund liten sak, inte jättedyr och skall kunna mäta upp vikt, muskelmassa, BMR (Basal Metabolic Rate), kroppsfett m.m. Är det värt att köpa en eller är det rent bortkastat med pengar? Verkar ha fått bra betyg från andra användare.

Kommentarer
Postat av: Josefin Sjöberg

köptINTE en så med wifi. askronglig att få att fungera... och den går inte att använda om man inte har konto... Var hemma hos Iveroth somhar en sån. För att den skulle kunna mäta annat än min vikt var han tvungen att skapa ett konto åt mig, men det funkade fortfraande inte... och Tobias ställde sig på den, och då antog den att han va petter, så nu har petters vikt och fetprocent reggats om :P

Svar: Hahaha. Jo, har andra vänner som har en sådan och det fungerar perfekt för dem. Men antar att det är för det är de två och inga fler. Denna från Tanita har ju också minne för 4 användare men hoppas den kanske även har en "gäst" läge så man bara mäter sig utan att jämföra mot tidigare resultat.. hur den nu kan göra de..
Pierre

2013-06-21 @ 08:39:27
URL: http://jossefinast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0