Race Report Göteborgsvarvets Seedningslopp 2013

2013-03-1810:59:31
Efter en trevlig köttbullemacka med chilibea sås blev det till att stoppa ner alla kläderna tillgängliga i väskan och bege sig mot bussen för att sedan ta sig mot Helsingborg. Hade kollat på väder och det såg ut som det kunde hålla sig runt 0-2 grader ute. Sol iofs men sist jag var i Helsingborg och sprang så blåste det lite och det blåste kallt, riktigt kallt. Idag blåste det så jag blev väldigt osäker på hur jag skulle strukturera upp plaggen att springa i. Beslöt mig för tunn långarmad tröja underst, t-shirt över och sedan R90 stället överst. Underställ och R90 byxor för benen. Tog med lager 2 tröja utifall jag skulle bli frusen av mig.
 
Väl på plats blev det till att ta en tur ute och testa vädret. Kändes bra med det tunnare alternativet. Lite kylig men inte kall. Solen värmde gott och blåsten var inte så isig som sist utan en skön vinter/vår dag, hur man nu kan kalla det. Så jag bestämde mig för det och nålade upp mig med nummerlapp. Insåg att jag glömt mössa och vantar hemma och blev lite bitter på mig själv. Fast iofs har jag inte använt mössa på ett bra tag och då har jag ändå sprungit kvällstid när det varit lite kyligare ute och vantar.. det ska nog gå alldeles utmärkt utan ändå, solen värmer och i värsta fall har jag isoleringen på R90 jackan som jag kan dra ut.
 
Kort uppvärmning innan start. Började rota mig fram genom kompisseedningen och letade mig fram för gruppen 40-50 min då jag siktade på runt 47 min.. kanske 50 så jag inte kändes mig fullt kry. Sedan har jag inte sprungit så regelbundet och duktigt så ja.. tänkte att rimligt borde väl vara ungefär samma tid som när jag sprungit annars. Lyckades dock gå lite för långt och hamnade i under 40 gruppen så tog ett par steg tillbaka och hamnade i främre truppen för 40-50. Var väl kanske inte helt optimalt kändes det som men man får väl passa sig för att haka på de riktigt snabba.
 
 
Starten gick och jag kom iväg med god tempo. Det skulle vara en platt bana och jag har ju sprungit den innan så visste hur den såg ut och var det var uppför och nerför. Men vänta nu.. vi springer ju åt andra hållet.. det var inte med i planen. Happ, aja då borde man väl bara vända på det i skallen då så har man en ungefärlig banprofil redo. Har man något att fundera på lite när man springer. Något ska ju cirkulera där trots allt.
 
Kände mig pigg i benen. Var rädd att benhinnorna skulle vara lite sura men de märktes inte av alls. Fastnade bakom folk och började springa om. Håller jag för högt tempo redan? Inte ens sprungit en kilometer än och jag börjar redan jaga på. Äsch, jag kör på, vi testar, kan ändå inte gå helt åt skogen. Nu kör vi, kämpa på!
 
Fort gick det. Bearbetade kilometer för kilometer och mina tider blev bättre och det kändes starkt! Sprang om flera som flåsade och kämpade efter luft och själv andades man väldigt lugnt och behagligt.. lite för lugnt och behagligt.. kände mig äckligt frisk. Fy fan va gött! Det är så här det ska vara. Samt solsken på det. Jätteskönt. Ett varv passerat. Funderade på om man skulle ta lite dricka i vätskedepån. Ska höra om det är ljummet  vatten först, kallt vill jag inte ha. Den borde komma här framme snart. Men vänta.. kille framför kastade precis ner en pappersmugg på marken.. har vi sprungit förbi den redan? Var i helskotta låg den någonstans? Aja.. löste det valet. Fortfarande stark, ett stop mindre, kör på, spring om, kör på!
 
 
Varmt, börjar bli varmt. Ska jag försöka ta av mig armarna medan jag springer. Kommer rubba mitt tempo.. äsch, de får gå, spring på. Passerar 7 km, fortfarande känns det bra. Starka ben, bra andning, känns avslappnat och skönt. Snart en sväng till och så går det nerför hela vägen till målet. Gött ,detta kan bli en redigt bra tid! Inte för att bättra på min startplats men iallafall en bättre tid på milen än jag haft på evigheter, åratal!
 
Vid 9 km springer jag om en funktionär som hjälper en helt slutkörd löpare framåt. Löparen har ingen kraft kvar och måste stödja sig mot funktionären. En som tagit tömt sig helt på energi. Börjar själv känna att energin börjar ta slut. Benen börjar bli trötta. Men det är mindre än en kilometer kvar nu. Ökade tempot i det sista och sprang in på 44:53 minuter. Göttans!!! Under 45 minuter. Redigt snabbb bana och det fungerar verkligen att vila sig i form.
 
Tog min medalj, en banan och kexchoklad. Åt upp bananen, stoppade in kexchokladen i fickan och började springa tillbaka mot löparna och följde banan motströms. Hittade snart funktionären och den energilösa löparen. Han var inte piggare utan hängde nästan och funktionären hade lite sjå att hjälpa honom framåt. Så jag hakade in mig på andra sidan och slängde upp löparen arm om mig och hjälpte till att leda honom framåt. Vi ledde honom över mållinjen så han iallafall fick slutföra loppet och sedan lyckades vi få fram en stol vi kunde sätta honom i. Han var helt borta och totalt utan energi. Han kunde inte prata, inte stå, inte tugga. Jag gav dem min choklad så han kunde få in lite energi och sjukvårdare kom dit och hjälpte till. Så jag avlägsnade mig och lät dem ta hand om det utan mer störmoment från mig. Lyckades hitta honom senare igen och då var han piggare, kändes skönt att se att han återhämtat sig. Dagens goda gärning!
 
Riktigt nöjd med loppet. Inget personbästa, ingen förbättring för Göteborgsvarvet men ett resultat som kom i helt rätt tid och verkligen sporrade mig att jag kan prestera mer, jag kan bättre och jag är stark. Att se denna förbättring gjorde mig verkligen piggare och vill satsa mer på träningen igen. Synd bara att det slutade med att jag blivit sjukare och måste påbörja min nystart med att vila och försöka bli frisk igen. Men nu är säsongen igång! Nu kör vi! 2013!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0