Simning och tekniksida

2013-03-2610:47:13
Igår blev det lite shopping. Första gången på länge.. vad gäller kläder då, hehe. Stadium har kick-off med lite reapriser så tog en svängom där och kollade läget. Kom ut med en hoodie av blå karaktär, ett tunnare regnset från Everest och ett par skor med grov sula för lite blandad terräng. Tröjan köptes då det inte skadar med någon ny tröja hemma. Jag har länge använt min softshell jacka från Svensk Klassiker även under regn men tänkte att en tunnare jacka med andningsfickor kunde vara praktiskt till en sommar med kanske lite lättare regn. Ingick även regnbyxor och de kanske används, även om jag just nu gillar mina regnbyxor från Marmot väldigt skarpt. Skorna blir skitbra att ha när man ska iväg på diverse lopp. Är lite opraktistk med läderskor av "finare" modell när man kampar på en fotbollsplan och traskar runt bland grus, gräs, asfalt och lera. Så blir sketnabra, från Salomon. Tar lite bilder på dem ikväll och slänger upp om jag hinner. Blir mer shopping men för hemmet.
 
 
Imorse var det äntligen dags för ett redigt träningspass igen. Packade väskan och begav mig till min närmsta 50 meters bassäng för en timmes simning. Klockan kom med och den mätte upp 2000 m total sträcka. Dock tror jag den missat 100-200 m. Men men, var inte distansen jag var ute efter utan försöka att bara simma och lite teknik. Hittade en hemsida igår med massvis med tips på träning och teknik-övningar för simning. Ta en titt och se om ni hittar något ni kanske kan använda vid träning.
 
Sidan heter GoSwimTv.. typ och har övningar med video, beskrivning på utförande och även ytterligare om man vill förfina eller göra övningen lite svårare. Gå in på "Drills" och sedan på höger sida välj simsätt du vill träna på. Själv hittade jag igår lite tänk och övningar för ben/spark teknik samt position för armarna för att få mer kraft i tagen. Försökte använda och tänka på det under simningen idag och märkte att en dolme och en platta hade varit praktiskt men det får gå lite utan. Platta hade varit bra till att bara simma med benen men det gick bra med ett par fenor, då jag får ut mer kraft från benen och kan hålla en bra balans även om jag bara har armarna rakt fram. Tar rätt bra med fenor kan tilläggas!
 
Armarna kändes det lite som jag fick till, kändes som att man fick mer kraft ut med mindre ansträngning. Benen likaså. Att sparka mer med låren och inte bara nedanför knäna, utan låta det gå på mer som en effekt av att använda låren och inte böja knäna alltför mycket. Fick in det rätt bra kändes det som även om jag sparkade lite för frekvent. Men det blir svårt att ha koll på allt samtidigt så en platta hade som sagt varit bra.
 
Detta är då inte jag.. men det är graciöst och verkligen något jag vill sträva efter. Ok, vi säger såhär istället. Något jag strävar efter. Det är kraft i bentagen, det är perfekt strömlinjeformning och det är bara vackert.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0