Tredje simmet gillt

2013-03-2810:37:21
Simning, tredje morgonen på raken. Tredje gången gillt och nu är simningen avklarad för utmaningen. Nu ska det bara göras en förbaskat många armhävningar fram till söndag så det ska väl gå. Har lite övningar på gymmet också och ska prova på thrusters när möjlighet ges men marklyft ger jag nog upp. Ska inte utmana ryggen mer än nödvändigt så.. låter den vara. Känns sunt på något sätt att inse det på egen hand.
 
Simning då'rå. Var tvungen att köra 1 timme och 15 minuter och det genomfördes. Blev lite segt på slutet men turligt nog valde jag 50 meters bassäng.. 25 hade blivit redigt segt. Fick egen bana också nästa hela passet. Bara ett inhopp en 30 min av någon som simmade lugnt och antagligen inte ville få håret blött. Fascinerande. Men hur som haver, simmade på och nötte lite meter. Tog på fenorna och gav lite träning för benmusklerna och försökte hitta bättre benrörelser. Paddlarna kom på också men märkte fort att armarna var redigt trötta av all simning på på sistone så blev kanske en 200 meter med dem.
 
Upptäckte också att när jag körde med fenorna så använde jag knappt armarna utan höll dem i position 11 nästan hela tiden (armarna rakt fram) förutom vid andning då jag tog ett simtag så jag fick luft. Alternativt simmade jag liggandes på sidan så jag kunde andas obehindrat. Men iom detta antog klockan att jag inte simmade så det var ett par hundra meter som inte reggades.. lite lätt irriterande men fortfarande är det inte antalet reggade metrar som är det viktiga.. men ändå..
 
Tränade mer på benspark och armtag och känns dom det börjar sätta sig lite bättre nu. Får in en spark per simtag också vilket är bra så man inte kör slut på benmusklerna när man ska simma långt. Inget frenetiskt sparkande utan starka bra sparkar i jämnt tempo. Lyckades också få upp benen till en bra position genom att luta fram kroppen lite mer med hjälp av magmusklerna. Huvudet kom lite lägre ner och det kändes som jag fick en betydlgit bättre position med hela kroppen och det hjälpte hastigheten lite. Fick svårare med syret dock men det kräver nog bara lite mer övning. Men det var redigt roligt! Så om ni simmar, försök att dra ner huvudet och överkroppen bara lite extra så får ni bättre position för benen.
 
Tog även tiden i slutet att träna lite på vändningar så jag inte ska behöva stanna upp varje gång jag kommer till en kant. Det gick hyfsat. Ett par gånger blev det klockrent men så fort jag försökte skynda på det lite lite till så gick det inte lika bra. Så övning övning övning!
 
Får erkännas att igår blev det lite glass efter middagen. Har hört det ska vara utmärkt för halsen. Nu har jag iofs inte ont i halsen längre.. men det är bra i förebyggande syfte. Mmm, precis så är det.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0