Inga fler trend-dieter!

2013-09-0317:48:00
Blir så förbaskat trött och förbannad på det man läser. Citerat från Amelias hemsida: "Årets stora hälsotrend är periodisk fasta." HÄLSA ÄR INGEN JÄKLA TREND!!!!
 
Blir arg över att läsa trender och vad som är modernt inom att rasa i vikt. Förr rasade svenska folket över nakenchocker, nu är det vikter det ska rasas över. Och ett sätt är aldrig det bästa utan vi byter ut och ändrar dessa dieter med jämna mellanrum. Vad är det för fel på att äta lite mindre och träna lite mer?
 
Innan skulle vi trycka i oss fett och protein, det var det bästa som hänt människan sedan tvättmaskinen. Nu är det "ute" och vi ska äta i 5 dagar och inte äta i två. Varför i helskotta ska vi inte äta? Vi har ju mat. Det finns mat. Så varför ska vi inte äta? Ät RÄTT istället för att hoppa över måltider.
 
Det är som ett tag skulle vi ha stenåldersmat. Äta som på stenåldern. Varför i helskotta? Hade någon från den tiden lyckats resa hit och sett vad vi sett som trend skulle de kastat sten på dem och undrat vad de pysslar med. Finns ju massvis med fantastisk god mat där ute, varför äta bär och kottar?
 
Livet är alldeles för kort för att inte njuta av det som finns att njuta av. Att gå ner är egentligen i grunden väldigt lätt. Kalorier in, kalorier ut. Ät mindre energi än du förbrukar. Gillar du mat, träna mer. Rör på dig. Finns inga genvägar. Sluta upp med idiotiska dieter som du ändå aldrig kommer hålla och ut och gå eller cykla eller simma eller ja vad som helst.
 
Det är en annan sak som kan ibland driva mig till vansinne. Människor på diet som av en händelse måste bryta dieten för tillfället för att anpassa till en situation eller aktivitet. Jaha.. då kanske en diet inte är så bra då. Efter några månaders pina så hoppar man av dieten och allt är förlorat. Återigen, sluta upp med genvägar och ändra din livsstil istället till något som är hållbart, helst livet ut. DET har du vinning i! ÄT lite mindre, ät lite bättre, rör på dig lite mer.
 
Jämförelse.
För några år sedan, som student, ville jag gå ner i vikt. Var överviktig. Testade på Naturdiet. Pulver man ska dricka 5 gånger dagligen i två veckor. Bytte ut det ibland mot en kycklingfilé och sallad för att få i mig lite fast föda ändå och åt lite frukt också. Vet att om man bara går på vätska så kommer man tappa i vikt men få tillbaka allt så fort man börjar äta. 2 veckor gick och jag hade gått ner 5 kg. Efter några dagar med mat igen så gick jag upp 2 kg så 3 kg tappade jag totalt. Sedan kom allt tillbaka igen efter en bra tid därefter.
 
Ett år senare testade jag igen med att satsa hårt i två veckor. Denna gång med mat lagad från en kokbok från viktväktarna. 2 veckor åt jag middag med resterna som lunchlåda. Det var god mat, riktigt god mat och jag blev mätt och mådde som en prins. Efter 2 veckor, gått ner 5 kg. Dock behövde jag inte sluta där, det var ju ingen diet, jag åt bara bättra och med en bättre mängd mat, inga berg som annars. Det höll i sig längre men levde väl i all helhet kanske inte det bästa optimala livet och rörde inte på mig så ja.. 
 
Men ät lite bättre mat men unna dig allt det goda i livet. Det är, helt enligt mig, bara dumt att inte unna sig gott och sen dö utan att ha fått njuta. En vacker kropp men vad är det om man inte får leva lite. Men röra på sig, finns fantastiska grupper som tränar och rör på sig tillsammans, gör utflykter och har fantastiskt roligt tillsammans. Tänk rätt, gör rätt men skippa dessa dieter. De håller aldrig och ger bara tillfälliga resultat.
 
Så.. har jag fått rasa lite jag också!

Kommentarer
Postat av: stine

Amen!

Svar: Haha, klockrent! =)
Pierre

2013-09-03 @ 21:31:08
URL: http://stinerytter.blogspot.com
Postat av: stine

Min lillebrors tjej som är en normalsmal tjej har börjat med 5:2 för att gå ner i vikt. Försöker övertyga henne om att forma kroppen med hjälp av styrketräning och att rena råvaror! Men tror du att 93:or lyssnar på mig?!?! Vad gör man?

Svar: Jadu, om hon verkligen vill så är det svårt att säga nej. Man har ju sin åsikt men det är ju upp till var och en att bestämma vad man vill göra. Så länge hon egentligen inte far illa eller mår dåligt av det blir det ju en erfarenhet. Man kan ju inte mer än föregå som gott exempel och visa hur man kan göra på annat sätt än just enbart titta på kosten och använda dieter.
Pierre

2013-09-05 @ 17:56:14
URL: http://stinerytter.blogspot.com
Postat av: Emma - Healthy & Happy

Så jäkla bra skrivet! Du tog orden ur munnen på mig där. ;P Det här med kost är så himla känsligt ämne har jag märkt. Många blir upprörda då de anser att alla går på någon slags diet. Men de kan jag ju inte riktigt hålla med om. Jag tycker som du att alla dessa dieter är vansinne. Speciellt 5:2 dieten och LCHF. Förstår verkligen inte meningen med att svälta sig 2 dagar eller skippa kolhydrater.... Jag har många bekanta som går på de dieterna som dessutom börjar hårdträna i samma veva = helt sinnessjukt i mina ögon.

2013-10-13 @ 20:55:25
URL: http://healthyandhappy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0